Voluntaris per passar el confinament amb més seguretat al Berguedà

Ara mateix, són quaranta-quatre joves de Berga, Cercs, Gironella, Vilada, i estan a punt de garantir aquest servei també a Avià i Bagà

16 de març de 2020
Actualitzat: 27 de març, 23:43h
Un jove en una escala de veïns.
Un jove en una escala de veïns. | Ryan Tauss (@ryantauss)
Un grup de joves voluntaris del Berguedà, alguns dels quals membres d'Escoltes Berga, integrats també per Protecció civil i Creu Roja, s'han organitzat per oferir un servei essencial aquests dies de confinament: ajudar als més vulnerables, persones grans, malalts crònics o immunodeprimits. Els compren el menjar o la medicació que necessiten i els fan aquells càrrecs que són de primera necessitat i que, d'una altra forma, els obligaria a sortir el carrer. També s'ofereixen per treure a passejar el gos d'aquestes persones. 

Ara mateix, són quaranta-quatre voluntaris del Berguedà, de les poblacions de Berga, Cercs, Gironella, Vilada, i estan a punt de garantir aquest servei també a Avià i Bagà. A Guardiola de Berguedà es reboten les peticions al mateix ajuntament on l'alcalde i els regidors s'han posat mans a l'obra per donar un cop de mà els més veïns més vulnerables. Un dels joves voluntaris, a qui tothom coneix com a Mao, de 28 anys i de Berga, ha explicat a NacióBerguedà que, de moment, han atès tres peticions, encara que la previsió és que la xifra hagi augmentat exponencialment a final de setmana. Per qui els necessiti, han posat en marxa una pàgina web on detallen la seva activitat. 

Entre les persones que els han contactat interessades en el servei, hi ha persones grans i que pateixen immunodeficiències, cosa que les fa ser població del risc davant de l'amenaça del coronavirus (covid-19). Aquesta tarda, s'atendrà una dona gran, la filla de la qual viu a Londres, i a la qual els webs dels supermercats no li permeten fer la compra en línia. "Ens ha trucat perquè li anéssim a fer compra", ha comentat en Mao. 

"Ens va arribar el ressò d'altres llocs on s'estaven activant xarxes de voluntariat i vam decidir que era bona idea fer-ho també al Berguedà. Quan surtin casos a la comarca, pot ser que més gent prengui consciència. Ara mateix també hi ha persones que fa poc temps que han fet la compra i encara no els fa falta", ha reflexionat el jove. 

"Nosaltres som gent jove que no correm tan risc com les persones grans o més vulnerables. Tot i així, hem volgut contactar amb gent com Protecció Civil i Creu Roja que ens està ajudant a revisar els protocols. Els contactes que fem són segurs. Som molt conscients que la bona voluntat no és suficient, sinó més que una solució seria un problema", ha admès.

"Més que anar amb mascareta, el que hem fet fins ara és que la veïna o el veí ens llanci una corda amb una bossa, i el voluntari li posi la compra, que ha fet portant els guants posats en tot moment. Així no estàs a dos metres, sinó a cinc o sis", ha destacat el voluntari berguedà.

"Si no és possible, es fa l'intercanvi al replà, sense un contacte directe entre les persones. La persona ens deixa els diners per fer-hi l'encàrrec i se'n va endins, el mateix que quan li deixem la compra, que seguidament marxem enfora", ha afegit. 

Els voluntaris es defineixen com a persones "qualsevols" sense estructura organitzativa "més enllà d’un grup gestor que fa més feina per a permetre que les voluntàries no estiguin saturades i només rebin informació de les peticions dels usuaris". 

Una crida a centres d'estètica i veterinaris a cedir-los guants

Els joves voluntaris fan una crida a clíniques d'estètica, centres de depilació i centres veterinaris, que aquests dies no obrin, a fer un donatiu de guants, per tal que tots els voluntaris en disposin per anar a fer la compra o altres encàrrecs amb la major seguretat possible. 

Protocol i funcionament de les persones voluntàries
 
1. Les sol·licituds rebudes als contactes determinats (als telèfons 637403560 (Mao) i 649655302 (Yaiza)) són publicades en un grup de Whats App on hi són totes les voluntàries indicant: nom i cognoms, adreça, telèfon, petició de tasca i indicant si es requereix o no de mascareta (no es requerirà de mascareta si l'intercanvi es fa a través de finestres i balcons mitjançant cordes, per exemple).
 
2. La persona que estigui disponible i disposada a fer-ho (segur, no potser) ho ha d'indicar en el mateix grup.
 
3. Aleshores el servei es dona per assignat i ja passa a ser una entesa entre persona voluntària i usuària. La voluntària trucarà a la usuària i prosseguirà com convingui.
 
​4. Durant tot el període que duri el servei, la persona voluntària ha de maximitzar les mesures de seguretat (mascareta, guants, gels antisèptics i totes aquelles indicacions que han facilitat fonts oficials) i no establir contacte directe amb la persona usuària.
 
Donat els recursos disponibles, no es treballa el "contacte segur" entre voluntària/usuària sinó que es treballa el "no contacte", ni indirecte, excepte en casos on sigui inevitable.
 
5. L'intercanvi "comanda-diners" (o l'equivalent en cada servei) es recomana fer a la porta de l'edifici o al replà de l'escala, no s'entra a casa ni es dona directament en mà.
 
Cal entregar el tiquet, rebre diners, i deixar-ho a terra. S'adverteix que tota conversa "llarga" ha de ser per telèfon, encara que estigueu l'un dalt de casa i l'altre a baix a la porta. 
 
6. Un cop finalitzat el servei, cal indicar-se en el grup de Whats App (mitjançant l'opció "respondre" al missatge que iniciava la petició) que ha finalitzat el servei.

 
Arxivat a