Entrar a Barcelona en transport públic només costa 10 minuts més que en cotxe​

Un estudi del RACC avisa que la xarxa de Rodalies, FGC i el Bus Exprés presenta una ocupació del 80% a primera hora del matí i aposta per augmentar freqüències i capacitats

Cotxes i busos entrant a Barcelona
Cotxes i busos entrant a Barcelona | David Zorrakino / EP
Nació
22 de febrer de 2024, 14:59
Actualitzat: 15:15h
Els usuaris de transport públic només triguen un 20% més a arribar a Barcelona que si ho fessin en vehicle privat, el que suposa només 10 minuts més de mitjana. Així es desprèn d'un estudi del RACC que ha analitzat l'experiència de 1.100 ciutadans i ciutadanes i que ha conclòs que moltes opten per la mobilitat col·lectiva per evitar les retencions i per la manca d'aparcament en arribar a destí. L'informe també ha avisat de l'elevada ocupació, del 80%, de la xarxa de Rodalies, FGC i el Bus Exprés a primera hora del matí. Per tot plegat, el RACC ha apostat per augmentar les freqüències i capacitats, completar la integració tarifària, estendre el Park&Ride i flexibilitzar la jornada laboral. A més a més, ha remarcat que la Zona de Baixes Emissions (ZBEno ha millorat l'ús del transport públic.


L’estudi ha rebut el nom Anàlisi de l’experiència d’usuari al transport públic dels accessos a Barcelona i, a banda de les més de mil enquestes fetes a usuaris i usuàries, ha analitzat 42 de les 50 línies interurbanes amb més demanda de Rodalies, FGC i Bus Exprés amb destí Barcelona. El president del RACC, Josep Mateu, ha explicat que hi ha diversos factors que són determinants per motivar la ciutadania a fer servir el transport col·lectiu. Entre ells, ha destacat “la proximitat entre el domicili i la parada de transport públic; que hi hagi aparcament a destí, i la coneixença de la congestió de trànsit a primera hora del matí”. En aquest sentit, ha afegit que d’acord amb les dades recollides, l’ocupació de la xarxa assoleix “el límit de la seva capacitat” en alguns corredors ferroviaris, com els que connecten el Baix Llobregat o el Maresme amb la capital catalana.

Pel que fa al Bus Esprés, presenta una mitjana del 77% de places ocupades en hora punta. Les línies del Vallès són les que registren més demanda, amb un 82% d’ocupació, mentre que les del Maresme i el Baix Llobregat són les menys usades a primera hora del matí, situant-se al 27% de la seva capacitat. El director de l’Àrea Mobilitat del RACC, ​Cristian Bardají, ha assegurat que els i les enquestades han afirmat que, de mitjana, triguen uns 58 minuts a assolir els seus desplaçaments porta a porta.

Tot i que aquesta dada és un 20% més elevada del que trigarien si es desplacessin en cotxe, Bardají ha explicat que opten pel transport col·lectiu perquè valoren més d’altres aspectes. “Invertir 10 minuts més del seu temps no els penalitza”, ha assegurat el responsable de Mobilitat del RACC, que ha remarcat que el 61% dels usuaris i usuàries afirma disposar de vehicle privat i només el 34% diu tenir aparcament en el destí. A banda, les dades també indiquen que el perfil majoritari, el 60%, correspon a persones joves, d’entre 21 i 40 anys. Alhora, mostren que el 97% dels que accedeixen a la ciutat a primera hora del matí són estudiants o treballadors i treballadores. Així mateix, l'estudi ha conclòs que més de la meitat dels usuaris i usuàries, un 52%, fa un ús freqüent del transport públic interurbà, de forma que admet usar-lo quatre dies a la setmana o més.


 

Els usuaris aproven Rodalies

Els i les enquestades donen un aprovat general al servei de transport públic per entrar a Barcelona i el puntuen amb un 5,7 sobre 10. Amb tot, un 27% dels i les preguntades el suspèn. Per modes, el millor valorat és el de FGC, que obté un 5,9. El Bus Exprés rep un 5,8 i la xarxa de Rodalies un 5,5.

Bardaji s’ha referit a aquesta darrera puntuació i ha reconegut que es tracta d’una xifra que “contrasta amb la realitat” i que evidencia que per a les persones que fan ús de Rodalies diàriament el servei no és tan precari malgrat les habituals incidències que registra.
 

Més freqüència, capacitat i millor connexió amb les estacions

Per tot plegat, el RACC recomana incrementar les freqüències de pas i la capacitat a Rodalies; reforçar també el servei del Bus Exprés en les línies i horaris de més saturació i millorar la informació que rep l’usuari al llarg del viatge. També aposta per completar la integració tarifària a tota Catalunya; millorar la mobilitat de casa a l’estació per reduir el temps de desplaçament, amb places d’aparcament per a bicicletes i Vehicles de Mobilitat Personal a les estacions, o incentivant la compartició de cotxes. En aquest sentit, planteja estendre els punts de Park&Ride a les estacions metropolitanes; promoure l’ús del carril Bus Vao de baix cost als corredors del Baix Llobregat i del Delta del Llobregat; reorganitzar les parades de bus interurbà que hi ha a Barcelona i flexibilitzar les hores d’entrada a la feina i el teletreball.

Preguntats sobre la implantació de la ZBE a les rondes de Barcelona, els responsables del RACC han coincidit a dir que la mesura no ha contribuït a millorar la mobilitat col·lectiva. Bardaji ha explicat que "s’han substituït 600.000 desplaçaments en vehicles més contaminants per d’altres menys contaminants", però que continuen fent-se en cotxe privat. Així, ha afirmat que d’acord amb dades de la pàgina web de l’Ajuntament de Barcelona, el 2019 la mobilitat amb vehicle privat representava el 20,1% del total. Ara la xifra és del 19,9%, és una variació molt minsa”, ha opinat.

Per la seva banda, Mateu, ha demanat que "el paraigua ambiental ha de ser coordinat entre tots i no desigual en funció de cada municipi". El president del RACC ha assegurat que l'ens està a favor de les ZBE sempre que aquestes s'implantin tenint en compte els usuaris i usuàries amb vehicles més antics i que probablement són els que tenen més recursos. "Ha de ser assequible", ha sentenciat. 

Arxivat a