29
de gener
de
2024, 16:06
Actualitzat:
16:36h
El Port de Barcelona manté les intencions de presentar el futur del trànsit marítim, en plena emergència climàtica, com un camí marcat per la irrupció del gas natural liquat (GNL) com a combustible cada vegada més present. Aquesta aposta, que ja fa anys que es va marcar com a prioritat, segueix obrint-se pas en el dia a dia portuari. Segons s'ha detallat aquest dilluns, el 7% dels vaixells que van operar a Barcelona durant el 2023 ja ho van fer propulsats per gas natural, una opció que canvia el tarannà clàssic en què les navilieres es movien gràcies al fuel. Aquest canvi sobretot s'està vivint en el sector del transport de passatgers: ferris i creuers. Els càlculs del port apunten que aquesta transició hauria permès reduir en un 10% les emissions d'òxids de nitrogen (NOx) durant l'any passat a Barcelona.
El dia després que es conegués el rècord de creueristes a la capital catalana, l'autoritat portuària ha volgut reivindicar el canvi que s'està vivint des del sector per reduir les emissions de les embarcacions. En aquest sentit, s'ha presentat l'evolució dels últims anys pel que fa al GNL que subministra el mateix Port de Barcelona. Així, s'ha detallat que s'ha passat del 0,2% de gas natural liquat ofert durant l'any 2021 (65.000 metres cúbics) sobre el total de combustibles utilitzats als molls barcelonins a l'actual xifra del 5,8%, arribant als 143.000 metres cúbics de gas natural liquat. En gran part, aquesta evolució ha vingut afavorida per la instal·lació permanent d'una gavarra de subministrament de GNL anomenada Haugesund Knutsen a Barcelona. També hi han remat a favor l'existència de bonificacions econòmiques que l'autoritat portuària ofereix als vaixells que operin amb aquest combustible menys contaminant.
Segons recull l'Agència Catalana de Notícies (ACN), el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó ha situat la infraestructura barcelonina com un dels ports que més gas natural van subministrar durant l'any passat a tot Europa. Ho ha qualificat de "pas endavant importantíssim".
Aquesta transició, però, no ve sense matisos. L'any passat, en una jornada crítica amb el sector dels creuers, l'expert Jacob Armstrong, de l'ONG per la mobilitat sostenible Transport & Environtment, amb l'acció centrada en les polítiques de la Unió Europea, hi plantejava alguns dubtes. Assenyalava que el gas natural liquat té unes grans concentracions de metà que provoquen que si s'escapa cap a l'atmosfera sense cremar, acaba sent més perjudicial que els combustibles clàssics a l'hora de generar efecte hivernacle.
En aquest sentit, el director nacional de l'Associació Internacional de Línies de Creuer, Alfredo Serrano, en conversa amb aquest diari, reconeixia que hi havia el debat sobre els perills potencials del gas natural liquat, però que el sector ja s'havia posat les piles per solucionar-ho. "Amb qualsevol gas natural has de tenir aquesta precaució: si s'escapa a l'atmosfera, pot generar més efecte hivernacle que el CO2, és així. Però les noves tecnologies que incorporen els vaixells pràcticament han eliminat aquesta possibilitat", afirma Serrano.
El dia després que es conegués el rècord de creueristes a la capital catalana, l'autoritat portuària ha volgut reivindicar el canvi que s'està vivint des del sector per reduir les emissions de les embarcacions. En aquest sentit, s'ha presentat l'evolució dels últims anys pel que fa al GNL que subministra el mateix Port de Barcelona. Així, s'ha detallat que s'ha passat del 0,2% de gas natural liquat ofert durant l'any 2021 (65.000 metres cúbics) sobre el total de combustibles utilitzats als molls barcelonins a l'actual xifra del 5,8%, arribant als 143.000 metres cúbics de gas natural liquat. En gran part, aquesta evolució ha vingut afavorida per la instal·lació permanent d'una gavarra de subministrament de GNL anomenada Haugesund Knutsen a Barcelona. També hi han remat a favor l'existència de bonificacions econòmiques que l'autoritat portuària ofereix als vaixells que operin amb aquest combustible menys contaminant.
Segons recull l'Agència Catalana de Notícies (ACN), el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó ha situat la infraestructura barcelonina com un dels ports que més gas natural van subministrar durant l'any passat a tot Europa. Ho ha qualificat de "pas endavant importantíssim".
El risc del gas natural
Aquesta transició, però, no ve sense matisos. L'any passat, en una jornada crítica amb el sector dels creuers, l'expert Jacob Armstrong, de l'ONG per la mobilitat sostenible Transport & Environtment, amb l'acció centrada en les polítiques de la Unió Europea, hi plantejava alguns dubtes. Assenyalava que el gas natural liquat té unes grans concentracions de metà que provoquen que si s'escapa cap a l'atmosfera sense cremar, acaba sent més perjudicial que els combustibles clàssics a l'hora de generar efecte hivernacle. En aquest sentit, el director nacional de l'Associació Internacional de Línies de Creuer, Alfredo Serrano, en conversa amb aquest diari, reconeixia que hi havia el debat sobre els perills potencials del gas natural liquat, però que el sector ja s'havia posat les piles per solucionar-ho. "Amb qualsevol gas natural has de tenir aquesta precaució: si s'escapa a l'atmosfera, pot generar més efecte hivernacle que el CO2, és així. Però les noves tecnologies que incorporen els vaixells pràcticament han eliminat aquesta possibilitat", afirma Serrano.