07
de novembre
de
2023, 17:08
Actualitzat:
17:19h
Una ampolla "100% reciclada". Un logotip verd. De fons, una muntanya nevada travessada per un rierol d'aigua cristal·lina i un lema ecologista. És l'anunci estereotípic dels envasadors d'ampolles de plàstic, que destaquen valors com la sostenibilitat i el respecte amb el medi ambient. Les associacions de consumidors de 13 països, entre els quals hi ha l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), denuncien que es tracta d'afirmacions falses i d'un clar exemple de greenwashing.
Aquesta pràctica de màrqueting consisteix a crear una imatge il·lusòria de responsabilitat ecològica mentre l'empresa en qüestió perjudica el medi ambient amb la seva activitat productiva. L'Organització de Consumidors Europea (BEUC, per les sigles en anglès), ha emès un comunicat aquest dimarts en què defensa que l'aigua embotellada és poc sostenible i reitera que l'única opció ecològica és veure de l'aixeta.
A més, ha denunciat les empreses envasadores d'aigua embotellada, Coca-Cola, HBC, Danone i Nestlé, entre altres, per netejar la seva imatge mitjançant "afirmacions falses que confonen els usuaris". La denúncia es recolza en un estudi elaborat conjuntament amb les organitzacions ClientEarth i Environmental Coalition on Standards (ECOS), que assenyala diverses tècniques de greenwashing que empren els denunciats.
Segons afirmen, els envasadors no poden dir que una ampolla és "100% reciclable", ja que això depèn de factors aliens al seu control com la infraestructura de recollida del material, l'eficiència del procés de classificació o els processos de reciclatge. De fet, asseguren que a la Unió Europea només es reciclen el 55% de les ampolles de plàstic i només el 30% acaben convertint-se en un nou envàs.
Tampoc es pot dir que una ampolla està feta d'un "100% de materials reciclats", perquè la legislació de la Unió Europea no permet fabricar els taps amb aquests materials i, segons argumenten, les etiquetes dels envasos tampoc acostumen a estar fetes de plàstic reciclat. Finalment, assenyalen les imatges "falsejades i suggerents" dels envasos i dels anuncis.
Aquesta pràctica de màrqueting consisteix a crear una imatge il·lusòria de responsabilitat ecològica mentre l'empresa en qüestió perjudica el medi ambient amb la seva activitat productiva. L'Organització de Consumidors Europea (BEUC, per les sigles en anglès), ha emès un comunicat aquest dimarts en què defensa que l'aigua embotellada és poc sostenible i reitera que l'única opció ecològica és veure de l'aixeta.
A més, ha denunciat les empreses envasadores d'aigua embotellada, Coca-Cola, HBC, Danone i Nestlé, entre altres, per netejar la seva imatge mitjançant "afirmacions falses que confonen els usuaris". La denúncia es recolza en un estudi elaborat conjuntament amb les organitzacions ClientEarth i Environmental Coalition on Standards (ECOS), que assenyala diverses tècniques de greenwashing que empren els denunciats.
Segons afirmen, els envasadors no poden dir que una ampolla és "100% reciclable", ja que això depèn de factors aliens al seu control com la infraestructura de recollida del material, l'eficiència del procés de classificació o els processos de reciclatge. De fet, asseguren que a la Unió Europea només es reciclen el 55% de les ampolles de plàstic i només el 30% acaben convertint-se en un nou envàs.
Tampoc es pot dir que una ampolla està feta d'un "100% de materials reciclats", perquè la legislació de la Unió Europea no permet fabricar els taps amb aquests materials i, segons argumenten, les etiquetes dels envasos tampoc acostumen a estar fetes de plàstic reciclat. Finalment, assenyalen les imatges "falsejades i suggerents" dels envasos i dels anuncis.