Influencers no convencionals: com convertir una passió en un format d’èxit

Moda, tendències, humor i vivències personals serveixen per a molts creadors de contingut sumar milers i milions de seguidors, però n’existeixen d’altres que s’han convertit en autèntics referents gràcies a les seves aficions

En Pol Franch amb un dels seus 4L
En Pol Franch amb un dels seus 4L | @renault4lfans
06 de gener del 2024
Actualitzat a les 18:39h
“A casa actualment tenim sis Renault 4L, però n’hem arribat a tenir vuit! Això no vol dir que si sorgeix alguna altra oportunitat, n’agafem algun altre”, diu en Pol Franch (Barcelona, 27 anys), qui gràcies al seu contingut relacionat amb el popular 4 llaunes, ha aconseguit crear un compte a Instagram que ja aglutina a més de 10.000 seguidors: @renault4lfans. “Vaig crear la pàgina el 2016 - 2017 per compartir les rutes i sortides que feia amb els amics i la família”, recorda el jove, que manté l’afició des de petit quan el seu avi ja corria amb un Renault 4 F6, el model furgoneta. A partir d’aquí, va anar penjant contingut a la pàgina i, amb el temps, va començar a guanyar seguidors i a veure com molts usuaris li enviaven fotografies dels seus 4L perquè les compartís i les públiques.

“El perfil agrada perquè és diferent de la resta que et trobes de cotxes clàssics”, confessa Franch, que reconeix que la seva pàgina és tot el contrari del que la gent es pot imaginar. S'hi troben vídeos de sortides amb el 4L trepitjant neu, travessant rius, creuant terrenys fangosos o algun diumenge, per què no, també deixant-lo net i polit, “per fer una mica el pijo anant a algunes trobades”. Això sí, en tornar sempre els fan la posada a punt, unes hores que comparteix amb el seu pare, deixant els cotxes preparats per a les següents sortides i excursions.
 

Alguns dels Renault 4L que col·lecciona en Pol Franch Foto: @renault4lfans


En Pol mai ha pagat per promocionar cap dels seus continguts ni té previst fer-ho, “perquè quan creixes a base de constància, temps i material, crees una pàgina que realment els seguidors són aquells a qui realment els interessa el producte”. Ara, des de fa poc, que ha començat a fer algun tutorial de mecànica bàsica, aportant trucs que tenen molt èxit. Però no tot són elogis, “quan tens un perfil públic sempre reps crítiques i, al principi, vaig començar a penjar continguts en català, la meva llengua, fet que alguns m'ho qüestionaven”. Franch, que diu no donar-los importància, penja avui dia el seu contingut en castellà, així l’entén la majoria dels seus seguidors de Llatinoamèrica i, així, també té la capacitat d’arribar a més gent. “Sempre procuro posar música catalana en penjar un reel o un vídeo, que és la que m’agrada”. Una forma d’aportar el seu detall, tot i que manté i té clar que no has d’agradar a la gent fent quelcom comú o com la resta, fet que no l’omple.    

"Quan tens un perfil públic sempre reps crítiques"

El temps que destina a mantenir el perfil és relatiu i depèn del contingut, que acostuma a ser entre 3 i 4 post per setmana. “Com que és una afició i un hobby, t’ho has de prendre pel que és i fer-ho quan es pot, que és quan tinc temps lliure”. En aquests moments, el jove es troba restaurant la F6 que van comprar els seus pares i s’està plantejant anar fins al Marroc amb algun dels 4L que tenen a casa. Una nova experiència que vol fer amb el vehicle que l’acompanya des de petit, quan recorda quan a l’escola, demanava als seus pares que el vinguessin a buscar amb el 4 llaunes. “Tots els amics em deien; ‘per què et venen a buscar amb la ferralla aquesta?’ Perquè els hi demanava! Era feliç que em vinguessin a buscar amb aquest cotxe al mig de Barcelona”. Uns vehicles que l’han deixat tirat en més d’una ocasió i que ara recorda somrient, amb un agraïment especial per a la família i a la parella, que sempre han entès i li han donat tot el suport necessari en veure la dedicació i, sobretot el temps, que destina a l’afició d’aquest gran clàssic de l’automobilisme.
 

Amb la mateixa passió viu en Quim B. (Barcelona, 51 anys) la seva afició, que és col·leccionar llapis i que és l’autor del compte d’Instagram @lapizpedia, que agrupa a més de 5.000 seguidors. El seu és un cas que recorda el d’en Pol, quan va començar a col·leccionar llapis heretant la col·lecció que tenia del seu pare que guardava els llapis que rebia de regals i que comprava quan viatjava arreu del món. “El pare en tenia uns 100 i amb els 25 anys que fa que m’hi dedico, ja he superat els 6.000 llapis de grafits, sense estrenar i tots diferents”. Els guarda en calaixos i catalogats per temàtiques i marques i, malgrat no tenir-ne cap de preferit, reconeix que té certa feblesa pels antics i molt d’afecte pels que li regalen els amics, “perquè d’alguna forma significa que se’n recorden de mi”. Si n’hagués d’escollir un de la col·lecció dels més de 6.000 que té, diu que es quedaria amb un lot antic de Coca-Cola i uns antics que li va portar un amic d’un viatge als Estats Units.

"El que més em fascina, és que tots hem après a escriure amb un llapis. És la primera arma que tenim per deixar empremta del que volem expressar, bé sigui dibuixant o escrivint"

Preguntat per quin és aquell que desitjaria tenir, confessa que molts, però que li manca algun de la Casablanca i algun del Kremlin. Les seves publicacions no són de caràcter molt regular per falta de temps, però quan troba el moment, aprofita per penjar diferents posts que té pendents a la vegada. “El llapis sempre m'ha semblat un instrument d'escriptura bonic, però el que més em fascina és que tots hem après a escriure amb un d’aquests. És la primera arma que tenim per deixar empremta del que volem expressar, bé sigui dibuixant o escrivint”, detalla l’expert que, per altra banda, diu tenir a la família una mica tipa de trobar-se llapis per tots els calaixos de casa. “Les meves filles són les que més es foten, però després s’interessen per qui heretarà la col·lecció quan jo ja no hi sigui; ja m’enterren!”, exclama somrient, volent deixar per escrit que “vull que m’incinerin amb tots ells”.
 

I un darrer exemple d’influenciadors no convencionals, és el cas d’en Ricard Rojals (Barcelona, 30 anys) i la Marta Calcerrada (Barcelona, 32 anys), que gestionen el perfil de @rumbocanino i que agrupa a més de 25.000 seguidors interessats en l’educació canina. “El nostre contingut està enfocat a una persona qualsevol que pot tenir un gos i que vol saber-ne més, per entendre millor la seva mascota, conèixer com funciona l'educació canina amable i respectuosa, i que vulgui aprendre trucs pràctics i consells per aplicar al seu dia a dia”. La seva és una comunitat molt enfocada a tots aquells que els apassionen els gossos, i per això tenen el compte organitzat amb la finalitat de crear interacció perquè els usuaris els puguin exposar dubtes i preguntes i després puguin aprofitar-ho per crear contingut nou retroalimentant-se.

Rojals i Calcerrada, biòloga i psicòleg de formació respectivament, s’han especialitzat i desmarcat molt de la resta d’educadors canins amb el desenvolupament personal. “Defensem i considerem que una persona que pateix algun tipus de problema de salut mental es podrà trobar amb certes dificultats en dirigir o gestionar correctament el gos”, per això, expliquen, també treballen aquesta part, “perquè a vegades, els comportaments del gos et poden generar frustració o pors que cal saber gestionar”. A més, els dos experts en educació canina ofereixen, per aquells més interessats en la matèria, cursos per formar-se i aprendre a educar bé la seva mascota. Una feina, en el seu cas, que han aconseguit de zero, quan en un inici en Ricard tenia el seu propi compte de @unicsiexraordinaris i, més tard, va decidir agrupar-se amb la Marta professionalitzant-se.

“Vam fer el boom aquest 2023, quan en Ricard va fer un parell de reels que es van viralitzar i vam superar els 20.000 seguidors”, diu la Marta, recordant com al principi era una cosa molt orgànica. Els usuaris que els segueixen, busquen divertir-se amb el seu gos, i s’hi han aconseguit l’èxit que tenen, aquest l’atribueixen a la proximitat que mostren amb la seva comunitat, així com els continguts i “les coses frikis que ens mouen, com el nom de la nostra comunitat que ja ho diu tot; frikiperris”. També han creat un pòdcast que els funciona molt bé perquè els ajuda a crear una relació més directa i pròxima amb els seguidors.

Un altre fet que els ha ajudat molt a crear i a mantenir la comunitat que tenen, és que mai s’han volgut dedicar a mostrar únicament el contingut de quan tot va bé o és perfecte. “El món de l'influenciador està molt lligat al postureig i a mostrar sempre la millor cara, quan les coses van bé, i nosaltres això no ho fem”. Mostren els errors i els problemes amb què es topen, i això permet que els usuaris que els segueixen s’hi sentin més identificats i els puguin considerar uns referents en aquest camp.

L’entreteniment, el camp que guanya més interacció a les xarxes

Segons l’informe Creadores de contenido y su nueva realidad: el valor del engagement, elaborat per IAB Spain i Grupo Go, en el conjunt de l’estat espanyol trobem a 3.680 influenciadors rellevants entre Instagram i TikTok, sent aquests els creadors de contingut més valuosos per la seva constància en l’engagement o, dit d’una altra forma, per la interacció que tenen amb la resta d’usuaris. L’entreteniment conforma el camp més potent pel que fa al nivell d’interacció, dels quals molts usuaris se n’aprofiten i enfoquen així els seus vídeos i publicacions.

Si analitzem els perfils més populars a Instagram, qui ocupa el pòdium és Ibai Llanos, conegut popularment amb relació al seu contingut lligat a l’esport i també, a l’entreteniment. El segueix CeciArmy, Hamza Zzaidi, Masi i Elena Gotari. Pel que fa a TikTok, l’humor pren el protagonisme i els principals influenciadors són De la Cruz, Ita Roca, Pablogshow, Jonata i Esperansa Grasia.
 

Informe «Creadores de contenido y su nueva realidad: el valor del engagement» Foto: IAB Spain i Grupo Go


I pel que fa a Catalunya, una desena de catalans se situen entre els millors influenciadors del 2023, segons un llistat elaborat per a professionals de les capçaleres de SpainMedia, editora de Forbes. Els noms més destacats són els d'Àngela Mármol, Mar Lucas, Dulceida, Laura Escanes, Lídia Rauet, Carlota Bruna, Gerard Romero, Carles Tamayo o Cristinini.

Obrir un compte a Instagram o a Tiktok i sumar seguidors pot semblar fàcil i és un fet habitual, però la dificultat apareix quan es vol assolir l’èxit amb el nombre de seguidors i la interacció amb la resta d’usuaris. La clau? Destacar i aportar aquell contingut que, de forma orgànica, causa sensació i impacte a la resta. Una clau que es troba a les mans d’aquells que, de vegades i sense imaginar-ho, com el cas d’en Pol, en Quim, en Ricard o de la Marta, se n’acaben sortint millor sense les eines o el coneixement necessari, dedicant-hi l’estima i transmetent la passió per allò que comparteixen.
Arxivat a