30
de juliol
de
2023, 09:31
Actualitzat:
9:31h
En poc temps s'ha convertit en la principal plataforma del futbol femení arreu del món. La Queens League ha aprofitat la convergència entre l'èxit de la Kings League i l'expansió del fenomen futbolístic femení per crear un producte de masses a la xarxa protagonitzat per jugadores anònimes, però amb talent i molt a dir. Un escenari com feia temps que es reclamava.
El dia de l'estrena, els canals oficials de Twitch i Youtube van acumular gairebé un milió de visualitzacions, a les quals cal sumar-hi les de TikTok i les dels canals dels presidents i presidentes. Aleshores, la mitjana d'espectadors va ser de 193.116, amb un pic de 306.145. Aquest dissabte a la nit, la migcampista de Pio FC -recentment proclamat guardador de la Queens League-, Mar Serracanta, ha estat escollida MVP de la temporada. Ella és una de les màximes golejadores de la competició i, sens dubte, una de les seves més grans estrelles. "Encara no sé ben bé on m'he ficat", admet en una entrevista amb Nació.
Tan bon punt Gerard Piqué va anunciar el projecte de la Kings League, la Mar va presentar candidatura amb un vídeo de 30 segons per resumir la seva trajectòria i característiques. No va ser difícil. Està acabant la carrera de Comunicació Audiovisual i li sobren els vídeos jugant a les categories inferiors del Jabac Terrassa, el Sabadell i l'Espanyol, així com al primer equip de l'Igualada, on milita actualment. Per a la Kings League va ser rebutjada perquè no complia amb el requisit principal: no era un home. Mesos després, però, es va impulsar la versió femenina del ja exitós format i, ara sí, va poder accedir-hi. La van seleccionar ràpidament per a les proves al Cupra Arena, al Port de Barcelona, juntament amb unes altres tres companyes d'equip. Les proves eren a cara o creu, en un únic dia i amb 250 futbolistes més. Exercicis per demostrar les capacitats físiques i tècniques, per acabar amb un partidet. Tot, amb un GPS a la cama. I va tornar a passar el tall, també amb les seves companyes.
Per fi va arribar el diumenge 16 d'abril, el dia del draft. De totes les jugadores que esperaven darrere les càmeres, només 120 passarien a formar part de les 12 plantilles de la lliga. Es respirava tensió, però la Mar no, perquè no hi era. L'Igualada s'ho jugava tot per aconseguir l'ascens de categoria i l'equip rival havia fet coincidir el partit amb la gal·la de Twitch, coneixedor de la situació de les quatre jugadores del conjunt de l'Anoia. La jugada no va sortir bé i l'Igualada va sumar els tres punts vitals. "Em vaig assabentar que havia estat seleccionada a la mitja part, quan m'ho va dir el segon entrenador, que estava seguint el directe", recorda. Va ser una tarda rodona, ja que les altres tres candidates també havien estat escollides. Fins i tot, una en el mateix conjunt que la Mar, Pio FC, el de l'streamer mexicana Rivers.
El salt a la fama, preocupació de l'organització
La Kings i la Queens League aporten una enorme projecció a persones fins ara anònimes i sense cap preparació per a la gestió de la fama i les xarxes socials. Només pel fet d'haver estat seleccionada, la Mar va guanyar centenars de seguidors a Instagram i Twitter, i quan va obtenir l'MVP de la segona jornada, la seva popularitat es va disparar. Milers de persones es van interessar per la seva persona i li van dedicar mems i muntatges virals. Li van començar a demanar autògrafs, fet que no és capaç d'entendre. "Qui voldria un autògraf meu?", es pregunta. "La gent no ens segueix per qui som sinó pel que fem", afegeix.La seva personalitat i manera de viure les xarxes socials fan que aquest terratrèmol no li suposi un problema. De fet, va decidir fer públics els seus perfils dues setmanes abans del draft. A més, la comunitat mexicana que segueix el seu equip és especialment afectuosa i respectuosa. "Tinc molta sort", celebra. Si bé, altres companyes no poden dir el mateix i l'empresa organitzadora de la lliga, Kosmos, veu aquest apartat com una prioritat. Per això, ha organitzat un taller d'autodefensa digital, on els dona les eines necessàries per enfrontar les constants novetats que estan experimentant. Al cap i a la fi, el prestigi de la marca també depèn de 120 persones sense experiència en el sector de la comunicació. Pel que fa als drets d'imatge, és la lliga qui els gestiona i les integrants no poden dur a terme accions comercials pel seu compte, per exemple.
Molts jugadors i jugadores opten per explotar la fama i crear canals de Twitch i perfils de TikTok. De fet, diverses estrelles de la lliga masculina acumulen milers de seguidors i han passat a viure d'internet. Ella, de moment, no s'ho planteja. En un futur, qui sap. Tampoc sap què passarà d'aquí a dos mesos, si la competició continuarà endavant o com podrà compaginar-la amb la carrera a l'Igualada. Fins ara, els permet que juguin a la Queens League sempre que la prioritat sigui el club, però a jugadores d'altres entitats ja les han acomiadat o els han comunicat que no compten amb elles per a la temporada vinent. Amb tot, entrena cada dia de dilluns a divendres i juga dos partits el cap de setmana, una càrrega difícilment assumible.
Darrere les càmeres: dins i fora del Cupra
El format es caracteritza per la proximitat amb l'espectador i el to desenfadat de tots els integrants, des del president i el CEO, Gerard Piqué i Oriol Querol respectivament, fins als jugadors, passant pels propietaris dels equips. I de la mateixa manera es viu des de dins. Cada dissabte de partit, les futbolistes poden arribar a les 16:00 hores al Cupra Arena i veure els altres enfrontaments des de l'estadi. Si no han dinat, poden gaudir de la cuina gratuïta. La convivència amb estrelles mundials com Piqué, Casillas, Agüero o Ibai Llanos és del tot natural. Mana el sentit comú, sense normes. Això sí, la seguretat és màxima: s'hi accedeix amb llistes nominals i es posa una polsera a tothom que travessa les barreres. Els acompanyants no estan permesos. Mitja hora abans del partit, l'equip surt a escalfar-se en un camp exterior, alliberat de la calor del forn que és el Cupra. La instal·lació d'aire condicionat és una exigència dels esportistes, sobretot ara que arriba l'estiu. Cinc minuts abans, ja toca estar al túnel de vestidors. Si no, s'exposen a una sanció.Fora del terreny de joc, l'organització també és impecable. Cada equip entrena un dia a la setmana al Cupra Arena, a més de sessions pel seu compte a altres camps. En el cas de Pio FC, els equips masculí i femení comparteixen pista i, sovint, es barregen per fer partits. També comparteixen el grup de Whatsapp i tot just s'han reunit en una pizzeria de Barcelona per celebrar l'aniversari d'un futbolista. La relació és propera i igualitària. De fet, l'organització els ha comunicat que els play-offs, que en la primera edició van ser històrics -amb les finals al Camp Nou-, enguany seran conjunts. Les úniques diferències tenen a veure amb els patrocinadors i amb el fet que les jugadores encara no tenen la roba d'entrenament -els proveïdors són diferents-. La Mar només ha percebut masclisme en alguns comentaris a les xarxes socials, on la segueixen més homes que dones, fent referència al seu aspecte físic.