Prop del 65% de les assignatures de graus i màsters de les universitats públiques s’ofereixen almenys en català, segons les dades del curs 2023-24 obtingudes per l’ACN. Als graus, el percentatge s’enfila fins al 75% de les matèries, mentre als màsters només una de cada tres es poden cursar en aquesta llengua, cosa que suposa un retrocés respecte al curs 2016-17, quan eren la meitat.
Una mateixa assignatura pot ser impartida en una, dues o més llengües, i en aquest sentit hi ha també un 35% d’assignatures en oferta en castellà i fins a un 24% en una tercera llengua, dues opcions a l’alça els últims anys. Des del curs 2021-22 s’han recollit 200 queixes d’alumnes per canvis de llengua a l’aula i en un terç dels casos s’ha restituït el català.
El Departament de Recerca i Universitats no ofereix les dades de l’oferta de places per assignatura ni l'opció idiomàtica de cada grup, per la qual cosa no es pot detallar l’oferta real de places en cada llengua, ni el nombre d’alumnes que han escollit i cursat les assignatures en cada opció.
En canvi, les dades obtingudes per l’ACN a través d’una petició d’informació pública, sí que permeten conèixer el nombre absolut d’assignatures en oferta i l’idioma/es en què s'imparteixen. En aquest sentit, la presència del català com a llengua de docència segueix sent majoritària en l'oferta nominal d’assignatures de les universitats públiques del país, amb un 64,5% del total el curs 2023-24, tres punts per sota d’ara fa sis cursos (2016-17).
El que ha incrementat en aquests anys és l’oferta d’assignatures en castellà, passant d’un 27% a un 35%, i en terceres llengües (principalment anglès), de menys d’un 20% a una de cada quatre. La suma de percentatges de totes les opcions idiomàtiques és superior a un 100%, perquè la mateixa assignatura pot ser impartida en una, dues o més llengües.
Baixa l’oferta de català als màsters i es manté en els graus
En el conjunt d’assignatures que s’imparteixen a les universitats públiques hi ha clares diferències d’oferta idiomàtica entre graus i màsters. Les dades del darrer curs disponible (2023-24) mostren que el català en les assignatures de grau s’enfila fins al 74% de les 498 matèries existents, en la línia del que ja passava fa sis cursos. En canvi, el castellà ha guanyat deu punts, fins al 34% de les assignatures que s'ofereixen, i cinc punts les terceres llengües, ara un 20% de les matèries de grau en oferta.
A l’altra banda, als màsters universitaris (523 assignatures) la presència de català en l’oferta és molt menor, i ha davallat els últims anys. Actualment, només una de cada tres (32%) assignatures s’ofereixen en aquesta llengua de docència, quan el 2016-17 arribaven gairebé a la meitat, amb un 46% d’oferta en català. En paral·lel, el percentatge d’assignatures que es poden cursar en castellà ha passat del 35% al 41% (gairebé les mateixes que en català), i en terceres llengües, d’un 27% a un 37%.
El 100% de català, en un de cada deu graus
Pel que fa als graus amb més i menys català en el conjunt d'assignatures, només n’hi ha una mica més d’un terç que ofereixin un 90% o més de les assignatures en català, i només un de cada deu es pot cursar en català íntegrament. Això sí, en 9 de cada 10 graus l’oferta en català arriba almenys a la meitat de les assignatures.
Pel que fa als màsters, a causa del grau d’especialització i al nombre més limitat d’assignatures, abunden més que en els graus els programes amb un 100% d’assignatures en català (el 17%). En canvi, a diferència del que passa en els graus, els màsters amb almenys la meitat d’assignatures en català són només un de cada tres.