Rosalía perd una batalla legal a Europa contra una marca de joies

La justícia europea desestima un recurs de la cantant catalana per anul·lar el registre d'una empresa de Bulgària que comercialitza joies

Redacció
06 de març de 2025, 11:14
Rosalía en una imatge d'arxiu
Rosalía en una imatge d'arxiu

Rosalía ha perdut una batalla judicial a Europa contra l'empresa búlgara Raphael Europe Ltd, que ven productes de joieria i de bijuteria. La cantant catalana volia que els tribunals anul·lessin el registre de 'Rozaliya jewelry for enlightenment', una marca d'aquesta empresa amb seu a Sofia.

La cantant catalana considera que aquest nom, que va ser registrat el passat 17 de maig de 2016 davant l'Oficina de Propietat Intel·lectual de la Unió Europea (EUIPO), és molt similar al que ella mateixa té registrat. Per això, el 8 d'octubre de 2021 va presentar una sol·licitud de revocació total de la marca davant la EUIPO.

L'artista va al·legar la falta d'ús efectiu durant un període ininterromput de cinc anys, tal com contempla la UE. Quan el titular de la marca no l'usa de manera real i efectiva en el comerç durant cinc anys seguits, qualsevol persona pot sol·licitar la seva revocació.

El 2022 la Divisió d'Anul·lació de la EUIPO va resoldre revocar parcialment la marca, mantenint-la únicament per a alguns productes específics, entre ells, la joieria. Però Rosalía va tornar a atacar, sol·licitant la revocació total de la marca.

Un any més tard, el recurs de l'artista es va desestimar, confirmant la validesa de la marca pels productes de joieria. La sentència determina que les proves presentades pel titular de la marca, Raphael Europe Ltd, com factures de vendes, anuncis a les xarxes socials, entre d'altres, demostren el seu ús genuí dins la UE durant el període que correspon.

En aquest punt, la cantant encara va interposar un altre recurs. Aquest cop davant el Tribunal de Justicia la Unió Europea (TJUE), sol·licitant l'anul·lació de la resolució de la EUIPO i la revocació total de la marca. Argumentava que les proves d'ús efectiu eren insuficients.

Un cop més, la justícia no li ha donat la raó. Ara el TJUE ha desestimat el recurs contra la EUIPO i ha confirmat la resolució anterior. Assegura que no es va incórrer cap error en considerar que les proves presentades per Raphael Europe Ltd demostraven un ús genuí de la marca “ROZALIYA jewelry for enlightenment” per certs productes. El Tribunal també considera que es va justificar adequadament la decisió i es van proporcionar fonaments suficients per a "sustentar la conclusió sobre l'ús efectiu de la marca".