Conjura público-privada per canviar la mobilitat a Europa des de Barcelona

La capital serà la seu de l'EIT Urban Mobility, inaugurat oficialment aquest dimarts i que té com a objectiu unir empreses, universitats i ciutats

Colau en la inauguració de l'EIT Urban Mobility
Colau en la inauguració de l'EIT Urban Mobility | EIT Urban Mobility
19 de novembre de 2019, 16:48
Actualitzat: 18:16h
L'Ajuntament de Barcelona ha inaugurat oficialment el projecte EIT Urban Mobility, creat el 2018 per l'Institut Europeu d'Innovació i Tecnologia (EIT) i que té com a objectiu agrupar ciutats, universitats i empreses per un objectiu comú: dissenyar nous models de mobilitat a escala europea que permetin reduir la contaminació.

La inauguració s'ha fet en el marc de l'Smart City Expo World Congress i ha anat a càrrec de l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i l'alcalde de Milà, Giuseppe Sala. Tots dos han estat acompanyats pel president de Seat, Luca di Meo, i el rector de la UPC, Francesc Torres.

"El canvi ha de ser global i ràpid", ha afirmat Colau en relació als nous models de mobilitat. De moment, l'EIT Urban Mobility està integrat per 48 socis de 15 països. Pel que fa a administracions, Munic i Amsterdam també en formen part, a banda de Barcelona i Milà. En l'àmbit del coneixement, a més de la UPC també integren l'organisme el KTH Royal Institute of Technology d'Estocolm i en la carpeta d'empreses també hi apareixen Siemmens o BMW.

L'horitzó del projecte és el 2026. D'aquí a set anys els seus impulsors confien haver alliberat espai destinat actualment als vehicles al 90% de les ciutats que hi participen, llançar 125 nous productes, incrementar la mobilitat compartida i obtenir inversions per valor de 38 milions d'euros. El finançament per part de l'EIT, que forma part de la Comissió Europea, és de 400 milions d'euros.

Per ara l'EIT Urban Mobility ja empara més de 60 projectes que s'executaran a escala europea els dos pròxims anys. La vigència del projecte compartit entre empreses, universitats i ciutats europees s'espera que sigui de 7 a 15 anys. 

"Si no hi ha futur, tothom perd"

Colau ha fet una crida a unir esforços per tenir unes ciutats més "humanes, segures i verdes" i ha instat el món econòmic a formar part d'aquesta "transició". "Si no hi ha futur, tothom perd. En qualsevol transició hi ha dificultats però també oportunitats", ha valorat l'alcaldessa, que ha posat com a exemple les possiblitats de "creixement econòmic infinit" que representen les energies renovables.

El repte, segons ha assenyalat l'alcaldessa, és que aquest canvi de paradigma no vagi en detriment del bé comú. En aquest sentit, ha recordat alguns perills que hauran d'afrontar les ciutats en el camí cap als canvis en la mobilitat.

Colau ha assenyalat el sharing (compartició de vehicles) com un camí a seguir però ha cridat a no abaixar la guàrdia. "Les plataformes que escapen de regulacions, no paguen impostos i fan competència deslleial al taxi esdevenen un problema per a la ciutat", ha assegurat sense mencionar explícitament Uber i Cabify.

En el passeig inaugural de l'Smart City Expo World Congress, Colau ha demanat "humanitzar" la tecnologia i ha reivindicat el paper de Barcelona com a capital europea de la mobilitat. En l'atenció als mitjans, l'alcaldessa sí que ha fet servir noms i cognoms per assenyalar la falsa economia de plataforma que suposa un perill per la ciutat, citant Airbnb i Uber. "Estem a favor de la tecnologia i de les plataformes que aporten solucions, però la ciutat ha de ser justa", ha conclòs.
Arxivat a