Opinió

Com qui llança brossa per la finestra

«Els usuaris diaris del vehicle privat a Barcelona no són conscients que aviat els veurem igual com avui veiem els idiotes que baixen la finestreta del cotxe per llançar brossa a la carretera»

Maria Vila Redon
19 de juliol de 2024, 19:00

Aquesta setmana, el RACC ha publicat un estudi sobre el perfil dels usuaris del vehicle privat a la primera corona de Barcelona. Tot i que part dels mitjans se n’han fet ressò esmentant el RACC només de passada, és evident que no es pot passar per alt que es tracta d’una mera enquesta, no contrastada, que és com aquells estudis que publicaven les empreses del sector del tabac per dir que fumar no era tan dolent. Molts titulars han estat encara més escandalosos que el propi estudi, afirmant que si la gent agafa el vehicle privat és perquè no hi ha un bon transport públic i legitimant, així, aquesta conducta antisocial que és viure a la primera corona metropolitana i agafar el cotxe cada dia per anar a Barcelona. 

Ara bé, fins i tot si donéssim per bona aquesta enquesta feta amb una mostra de 2.000 persones, les dades que ens ofereix són força vergonyoses. L'"estudi" destaca que una mica més de la meitat dels usuaris de vehicle privat afirma no tenir una alternativa viable en transport públic, la qual cosa vol dir que prop de la meitat dels usuaris de vehicle privat considera que sí que té una alternativa viable i, malgrat això, decideix agafar el cotxe cada dia. 

Més opinions, que són directament falsedats: un 15,3% diu que el preu del transport públic és car, quan és evidentment que és molt més econòmica una T-Usual que dura un mes i permet fer viatges il·limitats per 21,35 € que no pas la benzina (i el pàrquing) durant 30 dies. Per no parlar de la gent que, podent compartir el cotxe en els seus trajectes diaris, s’estima més anar sola. O dels que pensen que el transport públic va molt lent i, en canvi, no tenen cap inconvenient a menjar-se els embussos de Via Augusta cada matí.

Jo ja entenc que la Renfe no és el mateix que els FGC, i soc conscient que si visqués al Maresme i no al Vallès potser no seria tan contundent. Però és que cada any es podrien evitar a l’Àrea Metropolitana més de 4.000 morts prematures si la qualitat de l’aire fos millor. Barcelona és una de les ciutats amb l’aire més contaminat d’Europa. 

El tema és prou seriós per a deixar el cotxe a casa, i “estudis” com aquest no fan res més que posar bastons a les rodes d'un canvi cultural que és urgent que es produeixi. Tothom tindrà la seva excusa, però val la pena arribar una mica més tard a la feina o anar una mica incòmode en un tren que està més ple del que voldríem si el que està en joc és la nostra salut i la possibilitat de fer ciutats més habitables. 

Els usuaris diaris del vehicle privat a Barcelona no són conscients que, d’aquí a no gaire, els veurem igual com avui veiem els idiotes que baixen la finestreta del cotxe per llançar brossa a la carretera. De fet, jo ja els veig una mica així. 

Advocada. Escric i xerro on em deixen, i com a bona catalana faig coses. Em molesta especialment que les circumstàncies m'obliguin a defensar posicionaments que en una situació de normalitat no defensaria, però suposo que ja es tracta d'això. Viure és prendre partit, i a vegades m'espanto si veig que em modero.

El més llegit