Què és el Giving Tuesday?
Parlem en propietat. El Giving Tuesday és un moviment global que té la intenció d'incentivar i multiplicar les bones accions de les persones en societat. En concret: dedicar un dia sencer, a tot el món, a celebrar l'acció de donar (oposant-se en adquirir). Aliments, diners, el teu propi temps, reutilitzar objectes de segona mà... A través d'un dels canalitzadors més vells de les xarxes socials, el hashtag, busquen propagar aquesta idea a tot arreu on sigui possible.Quin dia se celebra el Giving Tuesday?
Enguany se celebra aquest dimarts, el 28 de novembre, a tot el planeta. Tot i que sigui una data assenyalada, el Giving Tuesday té la intenció que aquesta solidaritat o ganes d'ajudar, de donar, s'expandeixin els 365 dies de l'any. La mobilització de ciutadans, ONG, organitzacions, empreses, famílies, particulars, qui sigui, es vol expandir durant el màxim de temps possible.Com pots col·laborar?
A la pàgina web del Giving Tuesday ofereixen diferents opcions perquè qualsevol persona, empresa, entitat o organització col·laborin. Són aquestes:- Col·labora amb els projectes socials: sigui com a persona, organització o empresa, consulta el llistat projectes actuals en els quals pots participar.
- Crea o afegeix el teu projecte: pots engegar la teva pròpia acció solidària amb la teva família, amics, companys de treball o de classe.
- Registra’t a givingtuesday.cat i crea el teu projecte. Inspira’t amb els kits d’idees per organitzacions, empreses, escoles i universitats o ciutats.
- Participa en alguna acció o esdeveniment solidari en motiu #GivingTuesday: moltes organitzacions o empreses organitzen esdeveniments o activitats per recaptar fons.
- Ajuda a difondre la iniciativa a través de les xarxes socials: segueix-nos a Twitter, Facebook i Instagram i comparteix la teva iniciativa a les xarxes socials utilitzant el hashtag #GivingTuesday per donar visibilitat al projecte i animar al fet que altres persones, empreses i organitzacions al fet que col·laborin.
Entre d'altres, que pots consultar en aquest apartat, on també trobaràs diferents propostes d'iniciatives, projectes...
Origen i història del Giving Tuesday
La idea del #GivingTuesday va sorgir de l'ONG 92Y Street de Nova York (als Estats Units), una entitat històrica que s'ha dedicat durant més de 100 anys a les obres socials. A la iniciativa s'hi va sumar la Fundació de les Nacions Unides, que ha aportat la seva experiència en l’estratègia i la difusió de projectes solidaris. Va ser l'any 2012 quan es crea als Estats Units el moviment #GivingTuesday (dimarts per donar) com a alternativa als dies previs, coneguts com a Black Friday i Cyber Monday, que promouen compres abans de Nadal.Durant la seva primera edició, milers d’organitzacions i persones es van unir per col·laborar en accions solidàries. #GivingTuesday va arribar per primera vegada a Espanya en 2015, aconseguint un total de 405.000 € destinats a més de 260 projectes socials, i 982 persones van donar sang per primera vegada. El moviment va tenir una repercussió en mitjans molt elevada i va aconseguir ser trending topic durant 5 hores. Any rere any, hem aconseguit millorar els resultats. El 2019, encara va ser millor! Es van recaptar 726.301 € destinats a més de 300 projectes socials. A més, #GivingTuesday va ser trending topic durant 11 h.