Les autoescoles catalanes faran un ERO a 1.000 treballadors durant la vaga d'examinadors

Les empreses reclamen el traspàs de competències a la Generalitat, però també plantegen altres opcions, com la privatització o la mobilització de la guàrdia civil o l'exèrcit | Unes 200 autoescoles podrien tancar ja el setembre a tot l'Estat i unes 10.000 famílies podrien quedar-se sense ingressos si la vaga no es frena

Jacint Soler, director institucional de Pimec, Joan Sala, vicepresident de la Federació d'Autoescoles de Catalunya, i Jaume Valls, de Les autoescoles diuen prou.
Jacint Soler, director institucional de Pimec, Joan Sala, vicepresident de la Federació d'Autoescoles de Catalunya, i Jaume Valls, de Les autoescoles diuen prou. | Roger Tugas
31 d'agost de 2017, 10:45
Actualitzat: 13:36h
La vaga d'examinadors del carnet de conduir està situant les autoescoles en un situació propera al "col·lapse". Així ho han denunciat aquest dijous el director institucional de Pimec, Jacint Soler, el vicepresident de la Federació d'Autoescoles de Catalunya, Joan Sala, i el portaveu de la plataforma Les autoescoles diuen prou, Jaume Valls, que han anunciat que les autoescoles catalanes presentaran la setmana vinent un expedient de regulació temporal de l'ocupació (ERTO) que pot afectar uns 1.000 empleats del sector, més d'un terç del total.

Aquesta mesura es pren després que els examinadors hagin anunciat que la vaga que van realitzar el juny i juliol d'aquest any s'allargarà de forma indefinida a partir del setembre i que, des de llavors, treballaran tan sols dos dels cinc dies laborables de la setmana. L'ERTO durarà tant com duri aquesta vaga i, per això, les empreses han reclamat mesures per resoldre-la el més aviat possible. Una de les iniciatives a les quals s'ha referit Valls és el traspàs de competències en exàmens de conduir a la Generalitat i als diversos governs autonòmics, per tal que cadascun afronti la problemàtica que el ministeri de l'Interior ha estat incapaç d'aturar.

De fet, segons ha recordat Sala, el primer text de l'Estatut aprovat pel Parlament incloïa el traspàs de competències, però aquest punt va caure en el seu tràmit a Madrid i, per tant, la Generalitat tan sols té competències parcials, com les d'altes i baixes de professors d'autoescoles. Els examinadors, però, segueixen sent funcionaris de l'Estat i, per tant, aquest és qui decideix la seva escala salarial o la incorporació de personal. Sala ha afegit igualment que la problemàtica ja ve d'antic, ja que, més enllà de la vaga, Catalunya pateix un dèficit d'examinadors que impedeix fer tants exàmens com alumnes desitgen presentar-s'hi, cosa que provoca cues i retards en els processos.

8.000 exàmens suspesos ja a Catalunya

Sigui com sigui, Valls -que lidera una plataforma que agrupa autoescoles de tot l'Estat agrupades arran de la vaga- ha apuntat que en els dos mesos en què ha durat l'aturada, ja hi ha hagut uns 53.000 alumnes que no han pogut realitzar els exàmens corresponents, uns 8.000 dels quals a Catalunya. Molts exàmens, a més, no s'han suspès fins 24 hores abans de l'hora concertada, cosa que ha provocat més suspensos en els que s'han pogut fer -per manca de planificació de les pràctiques prèvies- o que alumnes que han hagut de lliurar de la feina han perdut un dia laborable.

Per això, ha lamentat que s'ha produït un "gran tap d'alumnes" i no es podrien "regularitzar els exàmens fins passat setmana santa de l'any vinent, cas que la vaga acabés avui". "Si no, es podria arribar a un col·lapse del sector", ha alertat. De fet, ha apuntat que fins a 200 autoescoles podrien tancar a mitjans de setembre, si la vaga segueix, i com que unes 30.000 famílies depenen d'aquest sector a l'Estat, unes 10.000 podrien quedar sense ingressos properament.

Un increment salarial inviable

Per evitar-ho, Valls dona suport a la patronal estatal de les autoescoles en la decisió de denunciar la vaga, ja que afirma que es basa en una premissa "falsa", ja que, mentre els examinadors asseguren que l'Estat els va prometre un augment de sou fa dos anys, el govern espanyol assegura que tan sols es va comprometre a "elevar a un estament superior la reivindicació per tractar-ho", però ara constaten que la petició "no és possible per la categoria professional ni pel nivell d'estudis".

En aquest sentit, reclama que l'Estat indemnitzi les autoescoles per les pèrdues ocasionades i que impulsi mesures urgents per evitar el greuge. A banda del traspàs de competències, ha assenyalat la possible intervenció de la guàrdia civil - ja que són funcionaris formats en seguretat vial-, efectuar una privatització o externalització del servei, o activar amb caràcter urgent personal de la reserva militar per formar-la tan ràpid com sigui possible perquè facin els exàmens -una possibilitat que afirma que el govern espanyol ha posat sobre la taula-. Així mateix, les autoescoles estan preparant altres mobilitzacions per exigir solucions.

Manca d'examinadors endèmica

Al seu torn, Sala ha posat èmfasi en què, més enllà de la vaga, hi ha un dèficit d'examinadors a Catalunya, sobretot a partir del 2013, quan una directiva europea va obligar a cadascun fes menys exàmens diaris. Actualment n'hi ha uns 112, entre els quals alguns estan de baixa, tenen hores sindicals o vacances -especialment els més veterans-, motiu pel qual calcula que caldria fitxar-ne entre 35 o 40 a Catalunya. "L'endemà de la vaga seguirà la lluita, faltaran examinadors", ha assenyalat.

De fet, Jacint Soler ha destacat que la taxa per als exàmens de conduir permet recaptar anualment a Catalunya uns 135 milions anuals, una quantitat superior a la que costen els prop de 200 funcionaris -entre examinadors i personal administratiu- que hi ha treballant-hi. De fet, els exàmens que ja s'han deixat de fer representen una disminució d'ingressos d'uns 4,5 milions, motiu pel qual insta l'Estat a actuar. Una de les propostes que també ha posat sobre la taula la Pimec és que les parts se sotmetin a mediació voluntària -no es pot imposar un laude, com a l'aeroport del Prat, ja que les dues parts són públiques-.