L'ús del Bus Parc del Montseny es duplica amb la instal·lació d'un punt d'acollida a Fogars de Montclús

A l'octubre i novembre d'enguany les línies de Santa Fe i Fontmartina han crescut un 54% respecte al mateix període del 2022

Aparcament habilitat a la feixa de Fogars de Montclús a l'entrada del Parc Natural del Montseny
Aparcament habilitat a la feixa de Fogars de Montclús a l'entrada del Parc Natural del Montseny | Diputació de Barcelona
Nació
19 de desembre de 2023, 16:10
Actualitzat: 17:11h
El pla pilot de creació d'un punt d’acollida al visitant a Fogars de Montclús per promoure l'accés amb transport públic al Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny −que s’ha desenvolupat els caps de setmana i festius del 12 d’octubre al 10 de desembre− ha fet incrementar de manera significativa l'ús del Bus Parc a l’octubre i novembre. L'augment, respecte al mateix període de l'any passat, ha estat del 54% a les línies de Santa Fe i Fontmartina, amb un total de 4.399 serveis en aquests dos mesos.

La prova ha consistit en l'habilitació d'una feixa com a aparcament gratuït a la rotonda d'entrada al municipi de Fogars de Montclús, a la carretera BV-5114, on hi ha el Centre d’informació. Els visitants que es dirigien a Santa Fe i Fontmartina des de Sant Celoni hi podien estacionar el vehicle i accedir a aquests dos punts, molt freqüentats, amb el Bus Parc. Durant els 21 dies de la prova pilot, en hora punta han estacionat en aquest aparcament gratuït 500 vehicles. La mitjana s'ha situat en 40 turismes per dia, amb un màxim de 70 en una jornada.

Aquesta mesura  per fomentar el transport públic ha complementat l'ampliació d'horaris entre el 7 d'octubre i el 5 de novembre de la línia de Santa Fe, amb més expedicions, i el pas a línia regular la de Fontmartina, que és habitualment servei a demanda.
Durant els 21 dies, s’ha adequat també un espai amb carpes per fer activitats, tallers i sortides guiades. Amb la col·laboració de l'Associació d'Empresaris Turístics del Montseny i empreses acreditades amb la Carta Europea de Turisme Sostenible (CETS), s'han programat 96 activitats que han aplegat 750 participants.

Freqüentació

La prova pilot va ser una acció proposada en el si del grup de treball de mobilitat del Montseny, integrat pels representants dels ajuntaments del Parc, consells comarcals, Servei Català de Trànsit, Unitat Regional de Medi Ambient dels Mossos d’Esquadra (URMA), Agents Rurals i entitats del Parc per promoure l’ús del transport públic.

Durant la tardor, el Parc Natural del Montseny rep molts visitants atrets tant pels canvis de color de la vegetació com per la recol·lecta de bolets i castanyes. El lloc més freqüentat és la vall de Santa Fe, però també Collformic i la zona de Fontmartina. Així mateix, altres punts amb problemàtica d’accessos en aquesta època són Riells de Montseny i Viladrau. S'estima que el 2022 més de 100.000 persones van visitar la vall de Santa Fe (gairebé 40.000 a la tardor) i més de 33.000 Collformic (prop de 20.000 a la tardor).

Des del Parc Natural també es treballa de forma coordinada amb el Servei Català de Trànsit de manera que, quan el personal del Parc informa que els aparcaments estan plens, es comunica al CIVICAT (Centre d’informació viària de Catalunya), on es prenen les mesures per informar i gestionar els punts de conflicte, entre elles l’avís als panells lluminosos situats a les carreteres d’accés principals.