Abril 2016: dades i anàlisi d'audiències de la premsa digital

NacióDigital es manté com el digital més llegit, segons OJD Interactiva

Publicat el 13 de juny de 2016 a les 09:50
NacióDigital ha seguit liderant l'abril de 2016 per catorzè mes consecutiu el rànquing de mitjans digitals en català que certifica OJD Interactiva amb 2.746.452 usuaris únics i 22.507.349 pàgines vistes, l'equivalent a lectures de notícies en la premsa digital.


Visió general

NacióDigital manté el lideratge en nombre de lectors amb 2.746.452 usuaris únics. En segona i tercera posició apareixen El Món i Ara, amb 1.974.357 i 1.855.495 usuaris, respectivament. Vilaweb es manté en quart lloc amb 1.307.706 usuaris, seguit de l'edició digital d'El Punt Avui, que ha registrat 886.809. Més allunyats dels cinc primers llocs, El Periódico, amb 561.557 i Directe.cat, amb 522.539.


Pàgines per visita i temps d'estada al web Com s'ha assenyalat en les anàlisis d'audiència dels mesos anteriors, la tendència creixent passa per valorar d'altres mesures per tal d'avaluar la qualitat de les visites, més enllà de la quantitat. És per això que es dóna cada vegada més importància  a barems que incorporen les diferents dades de la medició d'audiència, com ara el nombre total d'hores de lectura o la mitjana de pàgines per visita al llarg del mes.

Si s'analitza aquesta última dada, el primer lloc és per ElPeriòdico, amb 3,70 pàgines per visita, seguit de Vilaweb, amb 2,97. En tercer lloc, s'hi troba NacióDigital, que n'aconsegueix 2,64, mentre que Directe.cat i Ara.cat se situen amb 2,21 i 1,59, respectivament, en quart i cinquè lloc. Per darrere, ElMón.cat amb 1,44 pàgines per visita.

Pel que fa a la durada de les visites, ElPeriódico.cat ocupa la primera posició amb 22 minuts, i el segueixen Diari de Girona amb 14 minuts i Regió7 amb 12 min. D'entre els cinc mitjans amb més usuaris únics, es mantenen al voltant dels 6 min. NacióDigital queda en primer lloc, seguit de Vilaweb i El Punt Avui. L'Ara se situa als 3 min. i 46 seg. Tanca el rànquing d'aquest capítol El Món, amb 1 min. i 40 seg. de mitjana.


Quantes hores dediquem a llegir els digitals?
Si es multiplica el temps mitjà de durada de cada visita pel nombre de visites del mes, s'obté la dada molt rellevant de quantes hores han dedicats els lectors als diferents mitjans.

El rànquing basat en aquesta dada està encapçalat per NacióDigital amb 880.570 hores de lectura, seguit d'ElPeriódico.cat amb 511.993 hores. A continuació, hi apareixen Vilaweb, amb 326.918 hores; Ara, amb 266.563 hores; ElMón, amb 170.566, i El PuntAvui, amb 169.667. Finalment, Directe.cat, amb 44.948 hores.


Fidelització (Pàgines consultades per usuari)

En l'estudi del mes de març, vam estrenar una nova variable: la fidelització dels lectors. Si es divideix el nombre total de pàgines consultades entre el nombre total d'usuaris únics mensuals, s'obté la ràtio de pàgines vistes per usuari.

Un valor elevat d'aquesta xifra demostra que els lectors consulten amb assiduïtat el diari i en llegeixen més informacions. Aquesta xifra, unida a les variables comentades en els apartats anteriors, proporciona una visió més àmplia i global de la qualitat de l'audiència d'un mitjà, en base a la fidelitat dels usuaris.

En consum de pàgines per usuari, ElPeriódico.cat ocupa el primer lloc amb una mitjana mensual de 10,70; en segon lloc, hi ha NacióDigital amb 8,75 pàgines. Tot seguit, apareixen Vilaweb, amb 8,19; l'Ara, amb 5,37; el Directe.cat, amb 4,41; El Punt Avui, amb 4,23, i El Mon, amb 4,12.

 
[blockquote] Recordem...
Què s'entén a Internet com a usuari únic, visita i pàgina vista?


Imaginem que avui és el dia 1 d'un mes qualsevol. Si accedim a NacióDigital, l'entrada de cadascun de nosaltres sumarà un nou usuari únic, una visita i una pàgina vista. Si ara algú fa clic a una notícia, se sumarà una altra pàgina vista, i així successivament mentre anem llegint cada contingut fins que decidim tancar la finestra del navegador. En aquest moment es desarà el temps total entre el primer clic i l'últim abans de sortir. També, i aquest és un element important, es desarà una galeta (cookie) a l'ordinador per reconèixer-lo si torna a visitar-nos.

Imaginem ara que és dia 2 i tornem a visitar NacióDigital. Com que ja hi havíem accedit ahir, se'ns comptabilitzarà a cadascú com una visita i una pàgina vista, però no com a usuari únic -perquè la cookie identifica les visites anteriors-, i després se seguiran sumant les pàgines vistes següents fins que tornem a tancar el navegador, on també es guardarà el temps d'estada al web.

Cal tenir en compte que, com que la cookie es desa al dispositiu des d'on es fa la visita -un ordinador, un mòbil, un televisor...-, es pot arribar a comptabilitzar més d'un usuari únic en cas que accedim des de dos aparells diferents.

Així, doncs, la xifra que publiquem els mitjans com a referència és la dels usuaris únics mensuals, a partir de la qual encetem aquesta anàlisi per oferir una mirada més profunda a les xifres d'audiència dels mitjans catalans que sol·liciten la certificació d'OJD cada mes, juntament amb altres dades com les visites, pàgines vistes o temps per sessió, que cada cop prenen més relleu en les noves tendències de mesura.[/blockquote]