Representants del món cultural i la societat civil han acomiadat aquest dilluns el dibuixant Francisco Ibáñez, mort aquest dissabte als 87 anys. El Tanatori Sancho de Ávila de Barcelona ha acollit una cerimònia religiosa que ha reivindicat la figura del “principal autor de còmics” de l’Estat amb el suport de "milions de persones".
Amb la música de Aquellas pequeñas cosas de Joan Manuel Serrat i Qualsevol nit pot sortir el sol de Jaume Sisa, un dels seus editors, un amic personal i un representant de la família han reivindicat el seu caràcter afable i la seva proximitat amb els fans. “Has estat la persona de la nostra vida. Deixes un forat que no es pot omplir”, ha expressat en Guillem, net del desaparegut en nom de la família.
El seu editor durant més de 25 anys Manuel de Cos ha estat el primer a intervenir en la cerimònia. “La gent s’emocionava parlant amb ell, mai he vist una estima igual”, ha assegurat. De Cos ha recordat que va rebre diversitat de premis però que això no li va fer perdre de vista que la prioritat eren els seus personatges. De Cos ha recordat anècdotes viscudes amb l’autor amb el gran nombre de seguidors a qui va atendre al llarg dels anys. “Paco, sempre et recordaré amb un somriure. Fins sempre”, ha apuntat.
[noticiadiari]2/260076[/noticiadiari]
Un amic personal, en Climent, ha recordat que el problema quan l’acompanyava a les signatures era tallar les grans cues que es formaven. “En un centre comercial de Jaén vam estar signant des de les 17 fins a les 23.30 hores”, ha expressat. La cerimònia ha acabat amb un emotiu vídeo de record amb música de Jaume Sisa i amb fotografies i declaracions del dibuixant pare de Mortadel·lo i Filemó.
L’acte de comiat ha comptat amb la presència del ministre de Cultura, Miquel Iceta; la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, i la tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona, Maria Eugènia Gay. Iceta ha assegurat que la cultura està de dol davant la mort d’una persona que va fer “riure, entretenir i fer llegir”. “Un humor tendre amb una visió crítica però optimista que ens acompanyarà sempre”, ha celebrat. “Per homes i dones com ell avui la indústria del còmic a Espanya està tan forta i té l’empenta que té”, ha afegit.
L’exalcaldessa Ada Colau ha afirmat que Ibáñez va fer possible que Barcelona fos la capital mundial del còmic i ha apuntat que era una persona que respirava "humanitat". El periodista especialitzat en còmics Jaume Vidal ha afirmat que la creació dels còmic de Mortadel·lo i Filemó amb les xifres de vendes que va assolir va ajudar a fer que la indústria aparegués i es consolidés a l’Estat.
La directora editorial de Penguim Random House, Gemma Xiol, ha afirmat que es viu un dia “trist” perquè marxa un "geni" i un dels autors "més estimats del país". “Era una figura única perquè molta gent se la sentia part de la seva família. Havia fet feliços a molts nens i adults, molts van aprendre a pensar i a llegir amb ell”, ha celebrat. “Ell sempre deia que la mort l’enganxaria treballant i així ha estat”, ha lamentat. Xiol també ha dit que d’aquí a unes setmanes l’editorial i la família avaluaran els passos a seguir per mantenir el llegat d’Ibáñez. El dibuixant feia unes setmanes que havia entregat un nou àlbum i treballava en un altre.
El món cultural i la societat civil acomiaden Francisco Ibáñez
Barcelona acull una cerimònia religiosa que reivindica la proximitat i el caràcter afable del dibuixant i historietista
ARA A PORTADA
-
Pisos, IRPF i l'ombra del referèndum: les opcions d'Illa per calmar el Parlament i salvar Sánchez Lluís Girona Boffi | Bernat Surroca Albet
-
L'1x1 de l'oposició d'Illa: entre l'exigència dels socis i la xenofòbia ultra O. March / B. Surroca / Ll. Girona
-
Sacsejada d'ERC i els Comuns a Illa perquè acceleri en finançament i habitatge: «Se li acaba el temps» Lluís Girona Boffi | Bernat Surroca Albet
-
Junts posa en mans d'Illa el futur de la legislatura a Madrid: «Així no es pot continuar» Oriol March
-
Publicat el 17 de juliol de 2023 a les 15:28
Actualitzat el 17 de juliol de 2023 a les 15:30
Et pot interessar
-
Cultura Loquillo esclata contra Barcelona: «No encaixo en el paper de xarnego agraït»
-
Cultura Eva Piquer, periodista: «He trencat el silenci perquè trenquem entre tots la impunitat»
-
Cultura Natalia Castro guanya el Premi Anagrama d'assaig del 2025 per «La fiesta del fin del mundo»
-
Cultura Torna La Gossa Sorda? El grup valencià reviscola deu anys després
-
Cultura «El pitjor de fer música és la pressió de la indústria per encaixar»
-
Cultura Deu insults en català que podrien ensorrar algú