
El valencià Feliu Ventura és un dels exponents més significats del que, a aquestes altures del segle XXI, encara en podem dir 'cançó protesta'. Cantautor i de Xàtiva, Ventura celebra vint anys de trajectòria musical reivindicant l'herència rebuda amb el disc 'Referents', que recull un grapat de versions que neix com a “regal” als micromecenes que van fer aportacions per enregistrar el doble en directe 'Vers l'infinit', i que no tindrà edició física, però que es pot escoltar al web bandcamp del cantautor.
“La cançó sempre és necessària i ara a més és urgent”, assenyala Ventura en declaracions a Nació Digital, tot afegint que en un moment “d'atenallament dels mitjans de comunicació per interessos econòmics”, és “molt important tenir un vehicle d'expressió de la visió personal de les coses”.
A més, en l'actual context polític, Ventura recorda els versos del seu tema 'Torn de preguntes', 'No coneixeu el Sud que crema per guiar el Nord' per recordar que el procés sobiranista català està tenint repercussió arreu dels territoris de parla catalana. “L'Estat té molt clar que els Països Catalans existeixen”, assegura el valencià, que considera que el govern espanyol està en “plena ofensiva” contra la llengua i la cultura, i com a exemple es refereix als intents de minimitzar l'educació en català al País Valencià. Uns atacs a la llengua que a més, no tenen prou resposta, “perquè nosaltres estem dividits”.
Llatinoamèrica, Catalunya i U2
El disc inclou versions com 'A desalambrar', de Daniel Viglietti, 'Et cobriran de blasmes', d’Els Esquirols, 'Van Diemen’s land /Pren-me fort' d'U2, 'Manifiesto/Manifest', de Víctor Jara i 'Jo vinc d’un silenci' de Raimon, entre d'altres, un repertori amb que Ventura deixa clar “les tres branques de la cançó”, que l'han influït en la seva carrera, la llatinoamericana, la catalana i l'anglosaxona. El disc a més, es completa amb rareses i gravacions antigues.
Pel que fa al concert, que té lloc aquest 4 d'abril al Teatre Joventut de l'Hospitalet de Llobregat (21h), el cantant destaca que es tracta d'un “espectacle exclusiu per al Barnasants”, que servirà també per repassar la trajectòria del cantautor.