El Gremi d'Editors de Catalunya ha assegurat aquest dilluns que la venda de llibres de ficció, no-ficció, infantil i juvenil en català ha experimentat un creixement del 12% el 2023 al país. La facturació total del sector a Catalunya (incloent-hi els llibres de text) ha estat de 500 milions d'euros, un 30% de la qual ha estat d'exemplars en català. Les editorials catalanes van facturar el 2022 a tot l'Estat 1.442 milions d'euros. Tot i les darreres crisis econòmiques, segons dades del Gremi d'Editors, el mercat espanyol ha crescut un 3,5% el 2023. Les editorials catalanes centrades en ficció i literatura infantil representen un 80% del total del mercat.
El Gremi ha recordat que un 40% de la facturació a Catalunya es realitza per Sant Jordi, un 30% per Nadal i Reis i la resta es completa durant l'any amb un repunt de vendes el setembre. Els editors han celebrat que el creixement del 3,5% a tot l'Estat consolidi el llibre com a primera indústria cultural. En general, el sector del llibre català (incloent-hi els llibres de text) suposa un 53% de la producció a Espanya. Al país hi ha 200 empreses amb més de 375 segells editorials.
[noticiadiari]2/265812[/noticiadiari]
El president del Gremi d'Editors de Catalunya, Patrici Tixis, ha explicat que el 2023 no ha estat "fàcil" per la situació econòmica i la pressió per l'augment de les despeses de producció derivades de la guerra entre Ucraïna i Rússia. Això sí, el 2023 ha servit per estabilitzar els nous hàbits de consum arribats després de la pandèmia que van potenciar l'oci cultural. Tixis també ha parlat del creixement dels llibres de ficció, no-ficció i la literatura infantil i juvenil.
El Gremi d'Editors ha demanat la implementació "amb decisió" del pla nacional del llibre i la lectura de Catalunya, que el pressupost de la conselleria de Cultura arribi al 2% del pressupost de la Generalitat el 2025 i seguir apostant pel suport a la internacionalització del sector català. També han reclamat al nou govern espanyol que millori les eines per defensar els drets d'autor i la protecció de la propietat intel·lectual i una regulació específica per l'ús de la intel·ligència artificial.
De cara a 2024, Tixis ha pronosticat que no serà "pitjor" que el 2023. Sobre les companyies editorials Enciclopèdia i Vicenç Vives que recentment s'ha fet pública una delicada situació econòmica, el president del Gremi no ha entrat a valorar-ho, però ha desitjat que puguin solucionar les problemàtiques.
La venda de llibres en català creix un 12% aquest 2023
El Gremi d'Editors de Catalunya presenta les dades d'un any que no ha estat "fàcil" per l'augment de les despeses de producció derivades de la guerra a Ucraïna
ARA A PORTADA
Publicat el 04 de desembre de 2023 a les 13:30
Et pot interessar
-
Cultura «En llengua, Barcelona pot acabar com Perpinyà»
-
Cultura Petició de declaració d'espoli: un nou recurs per frenar el trasllat de les pintures de Sixena
-
Cultura Pesillà de la Ribera s'omple per batre el rècord de la sardana més multitudinària de la història
-
Cultura Descobertes unes pintures amagades durant 27 anys a la capella Gitana de la presó de la Model
-
Cultura La premsa valencianista (1837-1977)
-
Cultura L'Aragó retira els tècnics del MNAC mentre insisteix en la documentació de les obres de Sixena