El músic, compositor i musicòleg Lluís Albert ha mort aquest divendres amb 98 anys, segons ha informat la Confederació Sardanista de Catalunya. El també director d'orquestra i de cobla era nebot de l'escriptora Caterina Albert, Víctor Català, i curador de la seva obra. Albert va rebre la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya el 2019 i la Medalla al Mèrit Musical de l'Obra del Ballet Popular el 1992.
És autor de 90 sardanes, obres lliures per a cobla i suites, també va adaptar ballets i danses populars, i va compondre obres corals, quintets de vent, peces simfòniques i música religiosa, entre d'altres.
Lluís Albert i Rivas va estudiar al Conservatori del Liceu on, el 1959, va aconseguir el Diploma Oficial de l'Estat de Mestre de Composició, el primer d'aquest tipus que lliurava el centre. A part de saber tocar la tenora i el tible, al llarg de la seva vida també va aprendre oboè, viola, flauta de bec, guitarra, orgue i acordió. Va actuar amb l'Orquestra Simfònica Estela, de Barcelona i va dirigir l'Orquestra de Cambra de Girona.
Algunes de les seves sardanes més conegudes són Sortint de concert, creada després d'escoltar un concert de Beethoven, Placidesa o Us la devia.
També va fer feina d'investigació i recerca històrica, centrada sobretot en la figura de Pep Ventura, va escriure llibres i va col·laborar en obres col·lectives. Defensava la idea que la sardana s'ha de ballar sempre amb els braços amunt i ho va materialitzar al llibre 'Contra la falsa sardana'.
La cerimònia de comiat serà aquest dissabte 26 de juny, a dos quarts de set de la tarda, a l'Església Parroquial de Sant Pere de l'Escala. L'Ajuntament de l'Escala també s'ha fet ressò de la notícia i ha lamentat la mort d'un "il·lustre escalenc".
Mor el compositor i musicòleg Lluís Albert
Era nebot de la coneguda escriptora Caterina Albert, Víctor Català, i curador de la seva obra
- Lluís Albert, en una imatge d'arxiu. -
- ACN
ARA A PORTADA
Publicat el 25 de juny de 2021 a les 19:45
Et pot interessar
-
Cultura
«Davant el nihilisme i l'apatia, un nou humanisme és l'única sortida»
-
Cultura
«La bellesa és una aliada dels qui volem continuar vivint en un món civilitzat»
-
Cultura
Vuit receptes per salvar el català
-
Cultura
Barcelona acomiadarà el 2025 fusionant tradició i tecnologia amb la música de Marc Parrot
-
Cultura
«En Joel Joan em va trucar per fer a 'Plats bruts' una iaia com la seva»
-
Cultura
Els 13 còctels que ja pots demanar en català
