
La principal barrera a l'hora de posar en marxa un nou projecte és el seu finançament, i més quan és un projecte arriscat i trencador o està relacionat amb el món de la cultura. Aquest és el problema que Verkami porta poc més de dos anys intentant solucionar. En els seus 25 mesos de vida, aquesta plataforma de micromecentatge a la xarxa ha aconseguit que 825 projectes es poguéssin fer realitat, recaptant més de 3,6 milions d'euros en aportacions i aconseguint implicar a més de 96.000 micromecenes.
Jonàs Sala, un dels fundadors de Verkami -juntament amb el seu pare i el seu germà- ha assegurat a Nació Digital que "la valoració d'aquests dos anys és molt positiva. Ens hi vam posar perquè ens encantava la idea i perquè teníem la il·lusió que funcionés. Sempre hem cregut en aquest projecte", explica orgullós. "Esperavem que funcionés, però potser no esperavem que ho fes tant bé".
Des de gravar un disc a editar un llibre que expliqui la causa catalana al món, passant per la realització d'un documental o inclús per l'elaboració de l'Anuari Mèdia.cat de la mà del grup de periodistes Barnils -que ja es va finançar a través de Verkami l'any passat i enguany hi torna-. "És molt satisfactori veure que la gent compleix els seus somnis i que repeteix amb nous projectes", assegura Jonàs, tot explicant que tenen previst incloure millores en la plataforma però que encara no poden donar detalls. "Estem treballant en varies coses, però ja es veurà".
Qui va tenir la idea d'impulsar Verkami -que en Esperanto significa "amant de la creació"- va ser el pare d'en Jonàs i l'Adrià, Joan Sala. "Ell es va fixar en les plataformes de crowdfunding (micromecenatge) que van aparèixer als Estats Units i que només eren accessibles per als seus residents. Ens va interessar molt la idea i vam voler traslladar-la als de casa nostra i també a la resta del món", explica Jonàs. El seu objectiu és ajudar als creadors independents -gent amb inquietuds i bones idees que no disposen dels recursos necessaris- i aconseguir que els seus projectes no es quedin dins l'armari.
El funcionament de Verkami és força senzill. L'autor del projecte es registra i aconsegueix un espai dins la pàgina web on explica la seva idea, fixa la quantitat econòmica que necessita per impulsar-la i estableix una sèrie de recompenses que rebran les persones que hi aportin diners i que varien en funció de l'aportació -quan més alta, millor és la recompensa. A partir d'aquí, té 40 dies per assolir la xifra. Durant aquest període de temps, tothom qui ho desitgi pot contribuir a la causa i fer la seva aportació, a partir de 5 euros.