EDI 280, la primícia mundial d'OSSA

Publicat el 24 de setembre de 2011 a les 21:59
L'equip d'OSSA al Mundial de Trial. Foto: OSSA.

L'OSSA TR 280i, la primera moto de trial de la renascuda mítica marca del trèvol de quatre fulles, tindrà ben aviat dues noves companyes de viatge. L’equip d’enginyers de l’empresa catalana és a punt de desvetllar dos nous grans projectes per al 2012. En el marc del Saló Internacional de la Moto de Milà, que se celebrarà el proper 8 de novembre, és presentarà l’EDI 280, una moto enduro de dos temps amb motor d’injecció, la primera d’aquestes característiques a tot el món. Com ha avançat el director general d’OSSA Factory a Nació Digital, Joan Gurt, "aquesta moto és una revolució tecnològica de primer ordre. Fins ara no existeix cap model d’enduro amb aquestes especificacions tècniques del tot innovadores, i això ha estat possible gràcies a l’equip d’enginyers catalans d’OSSA". La moto, amb un xassís totalment revolucionari, començarà a produir-se a la fàbrica de Girona el setembre de 2012, i sortirà a la venda entre finals de 2012 i principis del 2013.

Abans, però, la planta d’OSSA haurà produït un altre model, que també es donarà a conèixer a Milà, una versió actualitzada de la mítica Explorer. L’any 1972, OSSA presentava al Saló de París un prototipus de trial que seria l’alternativa a les Bultaco Alpina i les Montesa Cota-T. L’Explorer derivava de la 250 Trial Mike Andrews Replica, però es diferenciava en els colors del dipòsit i les tapes laterals, que eren de color marró-daurat, i posseïa un cilindre modificat per a fer-la més fàcil de conduir, i amb un seient de dues places. El 1973 va aparèixer el model 350, que només canviava de cilindrada i de color. Com explica Gurt, "recuperarem el nom d’aquesta moto i i la filosofia que va inspirar-ne la seva creació, i per tant, conservarà el seient de dues places. Però estèticament, i per descomptat, tecnològicament, serà un model prou diferent. Començarem la producció el març de 2012, i la posarem a la venda abans de l’estiu".

Endavant, malgrat les dificultats

Des que OSSA va anunciar la seva resurrecció com a marca clàssica del motociclisme català l’octubre de 2009 i el 2010 presentava el seu primer model, l’OSSA TR280, que no s’ha aturat ni un moment en el seu objectiu d’innovar en el món del motor. En dos anys, l’equip d’OSSA ha posat a la venda la moto de trial i ja té a punt dos models més amb una tecnologia d’avantguarda mundial. Un esforç titànic per part dels seus impulsors i de l’equip d’enginyeria que, malgrat l’alt valor afegit del seu projecte i de la importància de recuperar una marca de prestigi mundial amb DO Catalunya, es troba les portes tancades al finançament. Cal recordar que OSSA ha rebut ofertes de fins a tres comunitats autònomes per traslladar la producció al seu territori, amb una catifa vermella i totes les facilitats financeres possibles.

De moment, la marca catalana no tira la tovallola i segueix al país que la va veure nàixer, però la seva continuïtat a curt termini no està pas garantida. Com ja ha advertit en diverses ocasions la companyia, sense accés al crèdit, que no subvencions, esdevé impossible seguir a Catalunya. Les comandes vingudes de tot el món desborden la capacitat de producció actual, i el sector de la moto requereix inversions en innovació de forma constant. Els bancs no donen crèdit, i OSSA resta a l’espera que es resolguin, a finals d’octubre o principis de novembre, les línies d’ajuda a la indústria i la innovació que ofereix la Generalitat , les quals podrien donar un respir al trèvol de quatre fulles.