Jordi Gual serà el nou president de CaixaBank en substitució d'Isidre Fainé, segons ha avançat El Confidencial i ha confirmat l'ACN. El fins ara president de l'entitat financera ha optat per centrar-se en la Fundació la Caixa, que és l'accionista principal de CaixaBank. El llegat de Fainé en aquests 9 anys primer com a president de la Caixa i després de CaixaBank ha estat marcat per la internacionalització i per fer de la crisi una oportunitat amb una agressiva política d'adquisicions que l'ha permès passar de ser el tercer banc espanyol abans de la crisi a liderar el mercat bancari. El tercer llegat de la gestió de Fainé ha estat mantenir sense retallades la dotació econòmica a l'Obra Social durant aquests vuit anys de crisi.
La decisió de Fainé ha estat un imperatiu de la llei 26 del 2013 de Caixes d'Estalvis i Fundacions Bancàries que va ser aprovada pel govern espanyol com una més de les rigoroses exigències de la "troica" (Comissió Europea, Banc Central Europeu i Fons Monetari Internacional) a canvi de l'operació de rescat del sistema financer espanyol.
La crisi de les caixes d'estalvis va enfonsar el sistema bancari espanyol i va precisar d'una línia d'ajuts públics de 61.495 milions d'euros, segons xifres publicades pel Banc d'Espanya el 2015 i que altres institucions d'acord amb dades de la Unió Europea multipliquen per tres. La Plataforma Ciutadana d'Auditoria del Deute (PACD) va fer un estudi on incloïa avals i diners reconduïts a través de societats instrumentals i enfilava la xifra a 1,4 bilions d'euros.
Sigui quina sigui la xifra final, el flux de recursos públics ha estat prou elevat com perquè la Comissió Europea hagi intervingut decididament per obligar a posar ordre en el sistema bancari espanyol desplegant un pla d'actuació on les caixes han estat les principals víctimes, avui pràcticament desaparegudes del mapa bancari.
Tot i que la Caixa no ha precisat d'ajuts públics directes durant la crisi, el seu model societari sí que ha estat penalitzat i l'ha obligat a transformar-se en una societat anònima i cotitzar a la borsa. Entre els serrells d'aquesta transformació, la legislació d'inspiració europea també impedia que el president d'una fundació d'una caixa d'estalvi compaginés aquest càrrec amb la presidència d'un banc, cosa que ha afectat directament Fainé que l'ha obligat a optar per una cosa o per una altra.
Fainé ha optat per la presidència de la Fundació Bancària la Caixa que té el 100% de les accions de Criteria CaixaHolding que a la vegada, amb dades del 31 de desembre del 2015, mantenia una participació a CaixaBank del 56%.
Jordi Gual, nou president de CaixaBank en substitució d'Isidre Fainé
Economia
El fins ara president ha optat per centrar-se en la Fundació la Caixa, principal accionista de CaixaBank
ARA A PORTADA
-
Política La recepta de Junqueras per superar la crisi educativa: experts, 12 anys i pressupost garantit Lluís Girona Boffi
-
Societat Eclipsi total del 12 d'agost: tot el que cal saber per aprofitar una oportunitat històrica Blai Casas
-
-
Societat Com fotografiar l'eclipsi sense fer malbé la càmera: totes les mesures de seguretat Pedro Vicente-Mullor
-
Medi ambient «Com a humà, mirar un eclipsi total és sentir-se sense poder, amb una indefensió absoluta» Sílvia Berbís Morelló
Publicat el
28 de juny de 2016 a
les 21:15
Et pot interessar
-
Economia Catalunya torna a batre el rècord d'ocupació al juliol i registra l'atur més baix en aquest mes des del 2007
-
Economia
Resignació per la pujada del preu de la benzina amb l’inici de l’agost
-
Economia
Les assignatures que el Parlament ha deixat per setembre
-
Economia
L'economia catalana creix un 3% interanual el segon trimestre, més que la mitjana a l'Estat i la Unió Europea
-
Economia
Veolia incrementa un 10% els beneficis entre gener i juny respecte a l'any passat
-
Economia
Els constructors constaten que l'edificació creix, però no prou
