La campanya de rebaixes a Catalunya arrencarà oficialment aquest diumenge, 7 de gener, si bé algunes grans empreses ja ofereixen descomptes en alguns productes. Algunes, des del primer dia de l'any només en compres per internet, d'altres també a les botigues físiques escampades pel país.
I, fins quan? Tot i que les grans cadenes comercials fan descomptes i inventen maneres de captar els clients durant tot l'any, a Catalunya només hi ha dos grans períodes de rebaixes oficials. I així ho marca la llei 7/1996 d'ordenació del comerç minorista, que estableix que les rebaixes se celebren en dues temporades anuals, una al començament de l'any i l'altra al voltant de les vacances d'estiu.
A Catalunya, els dos períodes establerts de vacances són del 7 de gener al 6 de març pel que fa als grans descomptes d'hivern i de l'1 de juliol al 31 d'agost pel que fa a l'estiu. Durant aquestes setmanes, les botigues i comerços poden aplicar tants descomptes com vulguin als seus articles, sempre marcats com a rebaixes.
Consells per al període de rebaixes
A l'hora de comprar en rebaixes, l'Agència Catalana del Consum recomana estar alerta d'alguns paràmetres i tenir en compte qüestions bàsiques.- Comparar preus. El preu rebaixat ha de constar sempre al costat del preu no rebaixat, tant a l’aparador com a l’interior de l’establiment.
- Examinar el producte, que ha de tenir la mateixa qualitat i garantia que té a preu no rebaixat i que no ha de tenir defectes.
- Diferenciar entre vendes de rebaixes i altres tipus de vendes a preus inferiors als habituals, com ara les vendes en liquidació, les vendes de saldos i les ofertes. Els productes rebaixats ha d’estar diferenciats de la resta.
- Comprovar l’admissió de targetes de crèdit com a forma de pagament habitual, ja que també s’ha d’admetre aquest sistema en període de rebaixes.
- Llegir detingudament les etiquetes, les instruccions d’ús i les característiques del producte.
- Demanar i conservar el tiquet de compra o la factura, ja que n’és la garantia. També cal conservar els catàlegs comercials i la publicitat del producte juntament amb les seves característiques. Si es detecten defectes en el producte, cal adreçar-se a l’establiment on s’ha adquirit i adjuntar el tiquet o factura de compra.
- Preguntar sobre la possibilitat de canviar el producte i les condicions en què es pot fer aquest canvi. L’establiment no té l’obligació de canviar un producte que es trobi en perfecte estat, si no és que ho anuncia.
- Recordar que tots els comerços han de disposar de fulls oficials de reclamació/denúncia.
[plantillavirals]