El Talgo desperta molta expectació

Desenes de persones esperen al Ripollès el pas de l'històric comboi que va cobrir el trajecte Barcelona-Ginebre fins al 2010 | La nevada no impedeix que el tren circuli amb puntualitat

Publicat el 15 de març de 2015 a les 08:44
Actualitzat el 16 de març de 2015 a les 13:59

El «Catalán Talgo» entrant a l'estació de Ripoll. Foto: José Manuel Gutiérrez


La presència insòlita d'un Talgo a la línia Barcelona-Ripoll-Puigcerdà va despertar molta expectació. Desenes de persones, especialment en el viatge matinal cap a Puigcerdà, es van aplegar a les diverses estacions de la comarca per tal de veure el pas d'aquest històric tren que va estar en servei entre el 1969 i el 2010. La nevada de la tarda –en ple viatge de tornada- no va impedir que es mantingués una puntualitat gens usual per la línia.

El comboi del "Catalán Talgo", format per deu cotxes, va cobrir ahir el trajecte entre la ciutat comtal i la capital de la Cerdanya fent parades a Vic, Ripoll i Ribes de Freser. Es tractava d'una iniciativa de Associació d'Amics del Ferrocarril 5a Zona de Badalona que dies abans va penjar el cartell de complet deixant desenes de persones en llista d'espera.

Els trens Talgo –sigles de Tren Articulado Ligero Goicoechea Oriol, en honor a l'enginyer que els va dissenyar i l'empresari que els va finançar, Alejandro Goicoechea, i José Luis Oriol Urigüen- van ser la joia de la corona de la indústria ferroviària estatal a la meitat del segle XX. Part dels combois de la tercera generació –com el que va circular ahir per la línia de Ripoll- van incorporar un sistema d'intercanvi d'ample de via fet que els permetia cobrir línies internacionals.

El "Catalán Talgo" cobria el trajecte entre la capital catalana i Suïssa. Va estar en funcionament fins al 2010 –malgrat que a partir de 1994 acabava el recorregut a Montpeller i des d'allà s'enllaçava amb un tren d'alta velocitat- i posteriorment l'empresa va restaurar deu dels catorze cotxes originals. Del maig a l'octubre Renfe va utilitzar el mateix comboi per oferir el servei turístic Tarraco Talgo.


El «Catalán Talgo», a Ripoll Foto: José Manuel Gutiérrez

Viatge de prova el 27 de febrer

El passat divendres 27 de febrer el Talgo va fer un viatge de prova que va sorprendre a molts usuaris. La presència d'aquest antic tren internacional va generar comentaris irònics relacionats amb el recent anunci d'un desdoblament parcial de la línia.

La circulació d'aquest dissabte –21 anys després d'un primer viatge no comercial a Puigcerdà- va esgotar els 180 bitllets que es van posar a la venda –35 euros anar i tornar- deixant desenes de persones en llista d'espera. Va sortir de l'Estació de França a les 8.10 i va fer parada a Vic (9.45), Ripoll (10.30) i Ribes de Freser (10.52). El viatge de tornada va començar a Puigcerdà a les 16.26 i les parades –en plena nevada- van ser a les 17.19, 17.40 i 18.33. Els organitzadors del viatge no descarten repetir-lo després de la gran acollida que ha tingut.

El «Catalán Talgo», a Ripoll. Foto: José Manuel Gutiérrez
 

El «Catalán Talgo», a Manlleu. Foto: José Manuel Gutiérrez