Qui era Lluís Salom, el «mexicano» de Palma?

Repassem la carrera del pilot mallorquí des dels seus incis fins la tragèdia de l'accident a Montmeló

Publicat el 03 de juny de 2016 a les 17:25
El mallorquí Lluís Salom i Horrach va néixer a Palma de Mallorca el 7 d'agost de 1991. Des de ben petit va créixer en un ambient procliu al motociclisme (de fet, als dos anys ja s'havia pujat a una moto de benzina), ja que tant el seu pare com el seu avi havien estat grans aficionats al motociclisme i dedicaven bona part del seu temps lliure i els caps de setmana a entrenar i fer competir el jove Lluís Salom. De fet, va créixer de la mà del seu cosí David Salom, qui s'ha fet camí al mundial de Superbikes.

El seu talent sobre la moto va quedar ben palè quan va guanyar el primer campionat que va competir, el del campionat Supermotard de Balears de 50cc amb només vuit anys.

A partir d'aquí, el jove Salom va iniciar una carrera meteòrica sumant victòries i cremant naus a tota velocitat. L'any 2005 ja va disputar el campionat espanyol de 125cc, i després de guanyar-lo dos cops (l'any del seu debut i l'any 2006), va tenir l'oportunitat de disputar el 2007 el Campionat d'Espanya de Velocitat (per motius comercials anomenat CEV Buckler) i la "Red Bull Rookies Cup", finalitzant en setena i quarta posició respectivament.

Debut al Mundial de Motociciclisme

Les seves bones actuacions al CEV Buckler i la "Red Bull Rookies Cup" de l'any 2008 (on finalitzà el curs amb diverses victòries i amb duels memorables amb el pilot basc Efrén Vázquez) van servir a Lluís Salom per debutar al mundial de 125 cc (avui Moto3) l'any 2009. Precisament el seu debut, pujat a una Aprilia, es va produir al circuit de Montmeló, on anys després perdria la vida en un tràgic accident.
 

Un jove Lluís Salom saluda al rei d'Espanya durant el GP de València de 2011 Foto: Red Bull racing


Les temporades 2009, 2010 i 2011 de Lluís Salom al mundial de 125cc van desenvolupar-se a bord de l'Aprilia. Aquells foren anys d'aprenentatge i formació, i els seus millors resultats d'aquells anys no anaven gaire més enllà d'acabar entre els deu primers classificats.
 

Lluís Salom en acció Foto: MotoGP


Lluís Salom esdevé un guanyador

A partir dela temporada 2012, coincidint amb el canvi de nomenclatura del mundial (de 125cc a Moto3) i sobretot arran del fitxatge amb l'equip KTM, Salom va començar a ser un asidu de les primeres posicions del campionat. El seu pilotatge seré, fi i elegant va començar a imposar la seva llei sobre l'asfalt.
 

Saloma bord de la KTM de 2015 Foto: MotoGP

La seva primera victòria al mundial arribà a Indianàpolis al 2012, superant a Sandro Cortese i Maverick Viñales en una cursa espectacular. Les bones actuacions al mundial de 2012 (on acabà subcampió del món) i l'inici de la temporada de 2013 (on va dominar la competició amb mà de ferro fins l'equador de la temporada) van servir a Salom per aspirar a un ascens de categoria.

Salt a Moto2

La temporada 2014 "el mexicano" (malnom que l'acompanya des dels seus incis a causa d'un cavall de carreres molt estimat pel seu primer mànager) va fer el salt a Moto2 de la mà de l'equip Kalex.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=vP_kgfpjp2Y[/youtube]
Després d'un inici prometedor (sempre voltant el podi i les posicions d'honor), gràcies a una adaptació ràpida a la moto i la categoria. Malauradament, una sèrie de incidents van relegar-lo fins la vuitena posició final al 2014 i la tretzena a 2015.
 

Salom al mundial de 2016 Foto: LS39 Official Website


Enguany havia començat la temporada amb bones sensacions i la vista posada a MotoGP, tal com confirmava la segona posició a Qatar a la prova inaugural del mundial. Però la mala sort i el terrible accident patit avui a Montmeló han privat al mallorquí de seguir sumant fites.