29
de juny
del
2018
Actualitzat
el
03
de juliol
a les
19:39h
Utopia iogurt, d’Anna Thomson Teixidor i David Baksh, tracta de la fàbrica de iogurts catalana La Fageda, situada a la Fageda d'en Jordà (Garrotxa), on tots els treballadors són persones amb discapacitat intel·lectual o tenen malalties com l’esquizofrènia, la depressió o trastorns obsessius compulsius. Abans d’anar a La Fageda, alguns eren internats en hospitals psiquiàtrics, molt medicats i sense fer cap activitat productiva.
El film es preestrenarà el pròxim dimarts 3 de juliol a Olot –i l'endemà a sant Cugat– en una sessió reservada al personal de La Fageda i altres persones que hi han participat i comptarà amb l'assistència dels directors –Anna Thomson Teixidor i David Baksh–; David Bassa, cap d’Informatius de TV3; Isona Passola, productora executiva; Carme Jordà, representant de La Fageda i el batlle d’Olot, Josep M. Corominas. Al col·loqui posterior –moderat per Montse Armengou, directora del “Sense ficció” de TV3–, hi assistiran, a més dels realitzadors, la cofundadora de La Fageda i directora de la part assistencial, Carme Jordà; Albert Riera, director de màrqueting de La Fageda.
a Sant Cugat la projecció de la preestrena es farà l'endemà, 4 de juliol a les 19:00 h a la Rambla de la Innovació del campus d’ESADE.
La història de la Fageda contada pels protagonistes
El fet que molts dels treballadors ara tinguin vides productives, aficions, amistats i que, fins i tot, alguns s’hagin casat és gràcies a la visió de futur d’un home: Cristóbal Colón. L’empresari, que exercia de psicòleg a l’Hospital psiquiàtric de Salt, creia que aquella manera de tractar les malalties mentals era incorrecta i va canviar de feina. Sorprenentment, li van permetre que s’endugués un autobús amb pacients i, a partir d’aquell moment, va començar la utopia.
El documental és una coproducció de TV3 amb Massa d'Or Produccions, Ventós Films i Chimerica, amb el suport de Sundance, Open Society Foundations i Justfilms Foundation, amb la participació de Dipsalut i l'Ajuntament d'Olot, i amb la col·laboració de Toronto Hot Docs.
Cal recordar que per a enllestir el documental calien 15.000 dòlars i es va obrir una campanya de micromecenatge que va aconseguir recollir-ne 27.000 (uns 23.000 euros), provinents de donacions fetes des d'Austràlia, la Xina, el Brasil i fins i tot les illes Caiman. Fa gairebé cinc anys que van començar a rodar el documental que ara s'estrena i que portaran a festivals d'arreu del món.
Thompson és una professional dels documentals i al llarg de la seva carrera n'ha fet una quarantena per a cadenes com la BBC, el Discovery Channel o el National Geographic. Meitat catalana, meitat anglesa, l'Anna ha passat molts estius a la comarca de la Garrotxa.