Adif instal·la nous mesuradors de moviment al viaducte del tren per les obres del TGV

Publicat el 04 de setembre de 2008 a les 11:30
 
En concret, a nou dels pilars de l'estructura hi ha col·locat electronivells, uns sistemes automatitzats que permetran conèixer amb 'precisió de mil·límetres' si les obres generen moviments al viaducte. Les lectures dels electronivells, que es mantindran fixats al viaducte fins que acabi l'obra, es recolliran en un sistema informàtic.
 
El Ministeri de Foment vol controlar amb exactitud les obres del TGV a la ciutat de Girona. Per això, Adif ha intensificat la instal·lació dels dispositius d'auscultació i control d'edificis a la zona propera a l'entorn del Parc Central, un dels llocs de la ciutat on els treballs es faran més a tocar dels edificis.
 
A més de les inspeccions prèvies que s'han portat a terme als habitatges –més de 400- i a les façanes, l'estat ja ha començat a col·locar els primers prismes de control i les regletes anivelladores als edificis situats a l'entorn de la plaça d'Europa. En concret, s'han instal•lat aparells de mesura al llarg dels carrers Josep Maria Gironella, Santander, Manel Bonmatí i Romaguera i Cassià Costal, entre d'altres.
 
Ara, a més, les mesures de control s'han estès fins al viaducte del tren convencional. I és que, a nou dels pilars de l'estructura, Adif hi ha instal·lat uns dispositius coneguts amb el nom d'electronivells. Els aparells, totalment automatitzats, es mantindran a la zona fins al final de l'obra (es preveu que el TGV arribi a Girona l'any 2012).
 
Segons ressalta Adif, els electronivells, els prismes i les regletes de mesurament permetran conèixer 'al mil·límetre' els possibles moviments tant horitzontals com verticals a les estructures i als edificis estudiats. Les lectures d'aquests aparells es recolliran en un sistema informàtic, en el qual Foment ja hi ha introduït l'estat actual de les estructures –batejat com a 'estat zero'- amb l'objectiu de saber quina és la seva situació inicial abans de les obres i apreciar qualsevol variació.
 
D'altra banda, Adif també ha instal·lat les bases dels dos instruments que recolliran les dades dels aparells i les enviaran al sistema informàtic. Aquests es coneixen amb el nom de teodolits i es trobaran a la cara oest del viaducte del tren convencional. Per fixar les coordenades topogràfiques dels teodolits, s'han col·locat quatre prismes de referència al carrer Manel Bonmatí i Romaguera, en un espai situat fora de l'àrea d'influència directa de les obres.
 
Pla d'auscultació i control
 
La instal·lació d'aquests dispositius forma part del pla d'auscultació i control previst per Adif per garantir la seguretat dels edificis situats al voltant de la traça de la línia d'alta velocitat entre Madrid, Barcelona i la frontera francesa durant la construcció del túnel a Girona.
 
Adif ha contractat una empresa especialitzada que certifica les característiques i l'estat de cadascun dels dispositius realitzant inspeccions prèvies i el seguiment durant les tasques per poder garantir la integritat dels edificis abans, durant i després del procés de construcció del nou túnel.
 
A més, durant el procés de construcció es faran controls continus de seguretat mitjançant aquests i altres sistemes de topografia manual, control i inspecció dels edificis, instrumentació profunda o teodolits automatitzats, entre d'altres.
 
Tota la informació es recopila i processa a través d'un innovador sistema informàtic anomenat Sios que en temps real realitza el seguiment de les obres, el control geològic i geotècnic, la gestió de les auscultacions, tant en el túnel com en superfície, l'inventari del seguiment de les edificacions i que, a més, servirà de suport en les gestions amb els ciutadans.