Renfe ha començat la renovació del servei de mitja distància a Catalunya amb la posada en marxa dels sis primers trens de la sèrie S-449 que fan el recorregut Barcelona-Portbou. Aquest dimecres al matí alguns usuaris han comprovat com el tren Catalunya Exprés havia estat substituït per un altre amb més comoditats, com ara endolls, reposabraços abatibles o il·luminació per la lectura. Els usuaris n'han fet una valoració positiva, amb comentaris com ara 'ja era hora' i la majoria han dit que el que cal ara és augmentar-ne les freqüències. Per altra banda, el preu del bitllet d'aquests trens nous també s'ha apujat.
El primer tren renovat que s'ha posat en marxa ha estat el que ha sortit de Barcelona Sants, a les 5.54 hores, que ha arribat a Figueres a les 7. 46 hores. Els passatgers s'han trobat amb seients d'alt confort, un monitor de 17 polzades per vagó amb informació del recorregut, taules i reposabraços abatibles, portaequipatges, endolls a cada seient, il·luminació per a la lectura, reposapeus i ancoratges per a bicicletes. De moment, no incorporen l'accés a Internet per WIFI, però la preinstal·lació està feta.
Els nous trens S-449, construïts per CAF, permeten incrementar el número de places en un 10% i busquen la millora del confort i la qualitat del servei amb informació a dins del tren, a través de megafonia centralitzada, que informarà de les incidències als passatgers des d'un centre de control. El director de Mitja Distància de Renfe, Manuel Simón, explica que s'ha posat especial èmfasi en el confort i l'interiorisme dels vagons, amb espais diàfans, colors càlids i el màxim de comoditats per a un passatger de mitja distància. Per altra banda, el vagó central està adaptat per a les persones amb mobilitat reduïda, amb senyalització i banys accessibles.
A nivell tècnic, són trens elèctrics autopropulsats, amb una composició de cinc vehicles i una longitud de quasi 99 metres. Aquest serveis circulen per vies d’ample ibèric i poden arribar a assolir una velocitat de 160 quilòmetres per hora. Cada tren disposa de 260 places assegudes més una reservada per a persona de mobilitat reduïda i classe única Turista.
L'opinió dels usuaris
Robert Soteras és un usuari habitual d'aquesta línia des de fa anys, que ja estava al cas de la renovació per la premsa. Ha valorat positivament el canvi, si bé ha apuntat que 'ja era hora', perquè 'els usuaris d'aquesta línia realment no hem sigut massa ben tractats'. Espera que sigui el principi de més millores de la línia, la més urgent, ha dit, la d'incrementar les freqüències. Una opinió que comparteix Alfons Moreno, que cada dia ha d'agafar el cotxe de Llançà fins a Figueres per poder arribar a Barcelona a l'hora. Aquest usuari veu molt bé les noves prestacions, sobretot pels que es desplacen per anar a treballar, però considera que els seients són 'més durs' que els antics del Catalunya Exprés.
Cap dels usuaris preguntats ha valorat l'increment de preus que suposa aquest nou servei, possiblement perquè l'augment només afecta als viatges d'anada i anada i tornada, però no pas als abonaments, de moment. Si el bitllet de Barcelona a Girona costava 7,05 euros amb un Catalunya Express, amb els trens nous ha passat a costar 7,4 euros, és a dir, 35 cèntims més. Renfe estima que el preu mig dels viatges que es fan en aquesta línia són d'uns 4,75 euros, i calculen que l'augment de preus dels nous trens suposarà un augment d'uns 0,70 cèntims.
El calendari de la renovació
Amb els nous trens, se substituirà els que hi havia fins ara i que eren els més antics de la flota. Tot i això, els Catalunya Exprés a Catalunya porten uns divuit anys en funcionament, quan la mitjana nacional és entre uns 20 i 25 anys i per tant encara no havien completat el procés , segons apunta Manuel Simón. Després dels sis primers trens posats en marxa aquest dimecres, està prevista una segona fase el pròxim 11 de novembre, amb el 80% del total, i es completarà la renovació d'aquesta línia a finals d'any assolint un total de dotze. Sis més es destinaran al corredor Barcelona-Tarragona-Tortosa durant el primer trimestre del 2010.
La posada en servei dels nous trens S-449 no suposarà una modificació dels horaris actuals, que es mantindran amb les mateixes hores d'arribada i sortida així com de les parades establertes.