CiU proposa que l'Estat bonifiqui als gironins que usen l'AP-7

Per compensar-los per l'aturada de les obres de la N-II, Santi Vila proposa que es faci mitjançant el Teletac.

Publicat el 30 de juliol de 2010 a les 19:06
Diferents membres de CiU han presentat la proposta. Foto: Tania Tapia / ACN

El grup parlamentari de CiU ha proposat que els gironins que circulen per l'AP-7, des de Girona Sud a la Jonquera, tinguin descomptes com a compensació per l'aturada de les obres de desdoblament de la N-II en el tram Medinyà-Orriols. Segons defensa CiU, hauria de ser l'Estat qui pagués aquestes bonificacions per tal de no perjudicar la concessionària. La mesura afectaria els empadronats a les comarques gironines –a excepció de la Cerdanya- i s'aplicaria al llarg de 40 quilòmetres. El cap de llista de CiU a les eleccions al Parlament per Girona, Santi Vila, ha indicat que aquesta serà una de les mesures que incorporaran al programa electoral.

L'aturada de les obres de la N-II en el tram Medinyà-Orriols ha provocat una indignació generalitzada al territori. Des de CiU, asseguren que el ministre de Foment, José Blanco, ha fet un 'gir copernicà' amb l'anunci de les retallades i, segons asseguren, és 'inadmissible' la política del ministeri de no desdoblar carreteres que passen paral·leles a vies de pagament.

Per això, CiU ha llençat una proposta que aprofitarà per incorporar al programa electoral amb vistes a les eleccions de la tardor. Es tracta de demanar a l'Estat que compensi els gironins afectats pel 'dèficit d'infraestructures' i permeti que viatgin per l'autopista pagant menys o, fins i tot, de manera gratuïta entre Girona sud i la Jonquera. I no només ho farien els empadronats sinó també les empreses amb seu en aquestes comarques.

Vila ha detallat que la mesura es podria dur a terme a través dels dispositius Teletac –que detecten el punt d'entrada i sortida de l'autopista i carreguen l'import directament al banc- i que això permetria fer un 'càlcul automàtic'. El candidat de CiU ha afegit que aquestes bonificacions -o fins i tot la gratuïtat- s'aplicaria en un tram de fins a 40 quilòmetres i, d'aquesta manera, serviria per 'compensar als gironins' per no tenir cap alternativa que no sigui de pagament per circular per una via desdoblada pel Pla de l'Estany i l'Alt Empordà.

Vila ha defensat que aquesta proposta 'no és extraterrestre' i va en la línia de les mesures que s'estan tractant en la comissió que ha de trobar la fórmula d'eliminar els peatges de les autopistes catalanes.

Per la seva banda, el diputat de CiU al Congrés per Girona Jordi Xuclà ha criticat la 'ineficiència i la no influència' del conseller del DPTOP, Joaquim Nadal, a Madrid i ha alertat que els compromisos del ministre Blanco de licitar en un sol projecte els trams de Maçanet a Caldes durant el 2010 també es podria quedar en paper mullat.