El projecte d'ampliació de l'autopista fins a la Jonquera -a tres i quatre carrils per banda, segons els trams- compta amb un pressupost total de 350 milions d'euros.
Aquest dimecres al matà s'han iniciat les obres d'ampliació de l'autopista AP-7 en el que serà el primer tram que s'executarà , entre Maçanet de la Selva i Fornells, just quan l'autopista deixa de tenir tres carrils per banda i passa només a tenir-ne dos.
El passat mes d'abril, Acesa va adjudicar a l'empresa FCC Construcciones S. A. aquests treballs per un import de 45,4 milions d'euros i un termini d'execució de 24 mesos. Es preveu que inicialment es comenci a realitzar els treballs previs a la calçada i després es duguin a terme els de reforç i ampliació d'estructures. La construcció pròpiament dita del tercer carril s'executarà a partir del mes de setembre d'aquest any.
Aquest projecte, fruit d'un conveni entre el Ministeri de Foment i Acesa es complementarà a l'AP-7 a Girona amb l'ampliació a tres i a quatre carrils al tram Fornells-Vilademuls (la circumval·lació de Girona) -amb tres nous enllaços que s'afegiran als dos actuals de Girona Sud i Girona Nord-, i a la resta de l'autopista amb l'ampliació a tres carrils en el tram Maçanet-La Jonquera.
Aquest conjunt d'actuacions suposaran la millora substancial del corredor estratègic del Mediterrani, amb una inversió prevista per a les obres a la demarcació de Girona d'uns 350 milions d'euros. Acesa ha comunicat que aquesta inversió no suposarà cap increment en les tarifes per circular per l'autopista aixà com tampoc l'extensió dels terminis de la concessió administrativa que té per explotar l'autopista.
L'ampliació de l'autopista a la demarcació es farà majorità riament per l'exterior de la calçada existent. Només en un 10% de tot el traçat gironà es preveu que els nous carrils es construeixin aprofitant la mitjana de l'AP-7.
Els treballs d'ampliació també suposaran no haver d'expropiar grans extensions de terrenys. De fet, en un 95% del tot el traçat els nous carrils es podran aixecar als lÃmits actuals de l'autopista, i només caldrà fer-hi ocupacions temporals per permetre que les mà quines treballin. Actuacions a Girona
Les obres a l'autopista a Girona es realitzaran en quatre trams d'uns 20 quilòmetres. Al seu torn, aquests trams es dividiran en subtrams d'uns 7,5 quilòmetres que s'executaran seqüencialment.
Els trams de l'ampliació de l'autopista on es passarà a tenir tres i quatre carrils són Maçanet-Fornells (18,7 quilòmetres), Fornells-Vilademuls (19,3 quilòmetres), Vilademuls-Figueres Sud ( 17,3 quilòmetres) i Figueres Sud-La Jonquera (22,3 quilòmetres).
Segons ha comunicat Acesa, en tot moment mentre durin les obres romandran operatius dos carrils per sentit âinclosos els trams en obres-, la qual cosa afegida a la progressiva posada en marxa de l'ampliació permetrà minimitzar els efectes sobre la fluïdesa del trà nsit. Aquest sistema triat per a l'execució de les obres permetrà , d'una banda, minimitzar la longitud dels trams en obres i, d'una altra, que la posada en servei sigui gradual i aconseguir, aixÃ, que l'ampliació sigui progressiva i sostinguda al llarg de tot el perÃode.
Les previsions de posada en servei dels trams parcials del Maçanet-Fornells mantenen les expectatives mitjans de 2009 i la finalització de tot el tram a mitjans de 2010. La resta de projectes i obres anirà en funció dels trà mits administratius pendents i dels processos d'informació pública previs a la licitació que encara falten.