Es tracta de controlar 'al mil·límetre' els moviments tant horitzontals com verticals dels edificis durant les obres. Els primers estaran instal·lats fins que acabin les obres, mesuren els moviments horitzontals i aprecien qualsevol moviment respecte a la posició inicial.
També s'han instal·lat a les façanes els claus que serveixen de suport fix a les regletes d'anivellació que es col·locaran periòdicament per fer mesures i realitzar el seguiment. Aquestes regletes són les encarregades de controlar els moviments verticals.
La instal·lació d'aquests dispositius forma part del pla d'auscultació i control previst per Adif per garantir la seguretat dels edificis situats al voltant de la traça de la línia d'alta velocitat entre Madrid, Barcelona i la frontera francesa durant la construcció del túnel a Girona.
Adif ha contractat una empresa especialitzada que certifica les característiques i l'estat de cadascun dels dispositius realitzant inspeccions prèvies i el seguiment durant les tasques per poder garantir la integritat dels edificis abans, durant i després del procés de construcció del nou túnel.
A més, durant el procés de construcció es faran controls continus de seguretat mitjançant aquests i altres sistemes de topografia manual, control i inspecció dels edificis, instrumentació profunda o teodolits automatitzats, entre d'altres.
Tota la informació es recopila i processa a través d'un innovador sistema informàtic denominat Sios que en temps real realitza el seguiment de les obres, el control geològic i geotècnic, la gestió de les auscultacions, tant en el túnel com en superfície, l'inventari del seguiment de les edificacions i que, a més, servirà de suport en les gestions amb els ciutadans.