Creen una nova senyalització per prevenir accidents de ciclistes fora dels nuclis urbans

El DPTOP ha instal·lat 28 senyals verticals a les Gavarres i a la costa del Garraf en una primera fase del pla pilot

  • l DPTOP ha instal·lat vint senyals verticals a l'Anella de les Gavarres i vuit a la carretera de les Costes del Garraf per prevenir accidents de ciclistes | Irene Ramentol / ACN -
Publicat el 27 de setembre de 2010 a les 21:16
El DPTOP ha instal·lat vint senyals verticals a l'Anella de les Gavarres i vuit a la carretera de les Costes del Garraf per prevenir accidents de ciclistes Foto: Irene Ramentol / ACN

El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha creat un nou senyal de trànsit que recorda als conductors la distància mínima requerida per avançar ciclistes. L'actuació forma part d'un pla pilot per prevenir accidents de ciclistes a les carreteres. 'Molts conductors no saben que encara que hi hagi línia contínua han de deixar un metre i mig de distància entre el cotxe i el ciclista', diu el coordinador de la Mesa de la Bicicleta, Xavier Corominas. En total, s'han instal·lat vint senyals a l'Anella de les Gavarres i vuit a la costa del Garraf. El Departament preveu ampliar, un cop valorat el resultat d'aquesta primera fase del pla, el nombre de senyalitzacions per tot el territori català.

La nova senyalització forma part d'un pla pilot que el departament ha engegat per millorar la seguretat dels ciclistes fora de les nuclis urbans. Es tracta d'una senyal vertical informativa on s'indica als conductors de vehicles la distància mínima requerida -d'un metre i mig- per avançar els ciclistes.

Amb aquests senyals, el departament confia conscienciar els conductors i prevenir alguns accidents que tenen lloc a carreteres freqüentades per ciclistes. 'Volem que els conductors prenguin consciència que han de respectar la distància', diu el director general del Programa per a la Mobilitat i Grans Infraestructures del Departament de Política Territorial i Obres Públiques, Esteve Tomàs.

En el mateix sentit, membres de la Mesa de la Bicicleta una entitat que aglutina institucions, administració pública, empreses del sector i entitats que promouen l'ús de la bicicleta- esperen que la nova senyalització solucioni, en gran part, el desconeixement que hi ha a l'entorn de la circulació de ciclistes en vies fora dels nuclis urbans. 'Els conductors de vehicles, sovint, no saben que tot i haver-hi línia contínua estan obligats a deixar la distància mínima, encara que l'hagin de travessar', es queixa el coordinador de la Mesa, Xavier Corominas.

Segons la normativa, els conductors han de deixar sempre la distància mínima requerida i no poden interferir en les maniobres d'un ciclista. 'Si ho fan, poden perdre punts', diu Corominas. Els ciclistes, en canvi, tenen l'obligació de dur sempre casc i, en cas que sigui de nit, una armilla reflectant que permeti als conductors identificar-los a una distància de 150 metres.

Per ara, el departament ha instal·lat un total de 28 senyals verticals a Catalunya: vint a l'Anella de les Gavarres i vuit a la carretera de les Costes del Garraf. En uns mesos, la Mesa de la Bicicleta farà una valoració dels resultats d'aquesta primera fase del pla pilot. Un cop valorats, el departament estendrà el sistema de senyalització per tot el territori català.