El responsable de gestió del Servei Català de Trànsit (SCT), Jan Peña, ha alertat que les causes del 80% dels accidents mortals d'aquest mes de juliol, en què han perdut la vida una trentena de persones, han estat per un xoc frontal o una sortida de via. Peña ha fet aquesta advertència hores abans de l''operació sortida' d'agost, una de les més complicades de l'any ja que coincideix amb l'inici de les vacances per a molta gent i el retorn a Barcelona i la seva àrea metropolitana per als qui les han acabades. El SCT preveu que més de mig milió de vehicles sortiran de l'àrea metropolitana de Barcelona en direcció a la Costa Brava i la Costa Daurada, però també cap a la frontera i la resta de l'Estat.
El factor humà ha estat determinant en les causes dels accidents mortals a la carretera aquest mes de juliol, que ha acabat sent tràgic ja que s'han més que doblat les persones que han perdut la vida a la carretera. Si l'any passat, van haver-hi 12 víctimes mortals en aquest mateix període, aquest mes de juliol ja s'ha arribat a la trentena.
Peña ha matisat que encara s'estan investigant les causes i elaborant els atestats de tots aquests sinistres, però el que es pot avançar és que 8 de cada 10 accidents han estat causat per un xoc frontal o una sortida de via. Per aquest motiu, des de SCT es demana 'precaució i concentració', a més de mantenir la distància de seguretat amb els vehicles de davant, ja que en cas de trobar un obstacle a la carretera el conductor no es vegi obligat a envair el carril contrari o sortir de la carretera.
Els problemes viaris de l''operació sortida' es poden concentrar sobretot a les carreteres cap al nord, l'AP-7, en direcció a la Costa Brava i la frontera francesa. També, a la C-35, en direcció a localitats de la costa gironina, com Platja d'Aro o Calella de Palafrugell; mentre que cap al sud, es preveuen complicacions també a l'autopista AP-7, cap a la Costa Daurada, a la N-340 i en vies cap a l'interior de l'Estat.
I és que tal com ha assenyalat Jan Peña, des de fa unes dues setmanes i durant aquests dies, es produeixen gran quantitat de viatges de llarg recorregut, als quals cal sumar-hi els vehicles que procedeixen o es dirigeixen cap a Europa travessant Catalunya.
El responsable de gestió del SCT ja ha descartat que s'aixequin les barreres a l'autopista AP-7, tal com va succeir el 4 d'agost del 2007. Des de l'aleshores, ha explicat Peña, s'han dut a terme actuacions importants per evitar embussos quilomètrics, com la construcció d'un carril més a l'autopista a Tarragona i Girona. 'Entenem que no s'arribarà a aquella situació', ha afirmat Peña.
Pel que fa les tasques de vigilància dels Mossos d'Esquadra, se seguirà la planificació prevista en ocasions com aquesta. També ha dit que hi haurà una presència de radars mòbils i els mitjans aeris del SCT vigilaran des de l'aire com transcorre 'l'operació sortida', però també per detectar les imprudències dels conductors.