La carretera C-31, que uneix Palafrugell, Pals, Torroella de Montgrí, Verges i Figueres, forma un dels eixos de comunicació bàsics de la Costa Brava.
Per aquest motiu, s'ha previst el seu condicionament i la formació de les variants a les poblacions que travessa. Així, durant aquesta tardor començaran les obres del tram entre la Tallada d'Empordà i Torroella de Fluvià, que compten amb un pressupost de 63 MEUR.
En aquest marc, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) també ha previst la construcció d'una variant de la C-31 al seu pas per Torroella de Montgrí i Ullà. Especialment la travessera de Torroella de Montgrí, registra una elevada intensitat de circulació (uns 10.500 vehicles diaris, de mitjana), sobretot durant l'època estival, tant de trànsit de pas com local, i presenta un bon nombre d'encreuaments en el seu recorregut.
La construcció d'una variant permetrà alleugerir la circulació de vehicles per l'interior dels nuclis urbans i, així, millorar la mobilitat i seguretat viària del trànsit local i de pas. El DOGC publica aquest dijous l'anunci pel qual se sotmeten a informació pública l'estudi informatiu i l'estudi d'impacte ambiental corresponents a aquesta actuació, per tal que administracions, entitats i particulars presentin les propostes que considerin oportunes.
El traçat de la variant
La variant que s'impulsa discorre pels termes municipals de Torroella de Montgrí, Gualta, Fontanilles, Ullà, la Tallada d'Empordà i Verges. Té una longitud de 7,8 quilòmetres, segons l'opció considerada més adient, i té una amplada de 12 metres, amb dos carrils de circulació de 3,5 metres cadascun i vorals de 2,5 metres.
La via projectada s'inicia al sud de Torroella de Montgrí, abans d'arribar al Ter, prop de la rotonda actual d'encreuament entre la C-31 i la GI-643 (carretera de Serra de Daró). En un primer tram d'uns 1,3 quilòmetres, la carretera és de nou traçat, sensiblement paral·lel a la GI-643, pel seu costat sud.
A partir del pont sobre el canal del Daró, la nova carretera se superposa sobre la GI-643 en un tram d'uns 1,7 quilòmetres. Després, la variant se'n separa i gira cap al nord amb un tram de nou traçat fins arribar a la plana del Ter, que creua amb un viaducte d'1 quilòmetre. Aquesta estructura permet donar continuïtat als camins existents i evitar les zones inundables.
Al nord del Ter, la variant connecta amb l'actual C-31, a prop del límit entre els termes d'Ullà i la Tallada d'Empordà. L'últim tram, d'uns 2 quilòmetres de longitud, se superposa a l'actual C-31, que s'eixampla.
Pel que fa a enllaços, els estudis preveuen un enllaç inicial d'accés a Torroella; un segon enllaç a l'entrada del terme de Fontanilles i un enllaç final a la zona on la variant torna a connectar amb l'actual C-31, a prop de l'encreuament amb la carretera de l'Escala. Tots tres enllaços tenen una tipologia similar: dues rotondes a banda i banda del tronc unides per un pas inferior o superior. Els estudis també analitzen una alternativa de traçat més al nord entre el nucli urbà de Torroella de Montgrí i el Ter.