Els avions ja poden aterrar en dies de boira

L'Aeroport de Girona ja té instal·lat el sistema que permet als avions aterrar en dies de visibilitat reduïda.

Publicat el 28 d’octubre de 2009 a les 21:58

Històricament, la boira ha causat desviacions d'avions amb destí Girona que no podien aterrar perquè els pilots no s'hi veien. El dispositiu es va posar en marxa el dissabte i ja s'ha usat dos cops per boira. Aquest sistema punter –només el tenen nou aeroport a tot l'Estat- permet als pilots aterrar amb una visibilitat inferior a 200 metres lineals gràcies a les senyals radioelèctriques que emeten unes torres i a les més de 1.000 llums que s'han instal·lat a la pista d'aterratge. Durant el 2008, hi va haver 24 dies que la boira va impedir que es fessin operacions a l'aeroport de Girona.

Quan la boira o els núvols baixos planen sobre l'Aeroport de Girona, els pilots tenen tan poca visibilitat que no poden aterrar i han d'anar a buscar un aeroport amb bones condicions atmosfèriques per poder tocar terra. Aquesta situació s'ha repetit durant anys a les instal·lacions de Vilobí d'Onyar, amb els perjudicis que això provoca als passatgers que van a parar a un destí diferent del què desitjaven i el seu viatge s'allarga.

Després d'anys de reivindicacions, el sistema que permet aterrar amb en dies de baixa visibilitat –anomenat ILS categoria II/III- ja és una realitat. Ha costat 9,5 MEUR i, segons ha explicat el director de l'aeroport, Eduard Cerezo, ja està en marxa des del passat dissabte 24 d'octubre i ha facilitat l'aterrament de cinc avions entre el dimarts i aquest dimecres. Per exemple, el dimarts va aconseguir aterrar un avió a les 8:15 hores del matí procedent de Frankfurt amb només 150 metres de visibilitat i un procedent de Granada, a les 9:45, amb només 200 metres. Abans d'aquests dispositiu, aquests avions no haguessin pogut aterrar.

Aquest nou dispositiu permet als avions aterrar amb una visibilitat inferior a 200 metres i amb un sostre de núvols entre 0 i 30 metres. El director de navegació aèria, Enrique Gonzàlez, ha destacat que això farà millorar l'operativitat de l'aeroport i es reduiran significativament el nombre de cancel·lacions de vols que no poden aterrar per boira. Gonzàlez també ha assegurat que el sistema instal·lat a Girona té les mateixes garanties de seguretat que els dispositius dels aeroports del Prat i Barajas.

Tot i que el sistema és imperceptible pels usuaris, els pot evitar mals de caps per cancel·lacions de vols. Les antenes emeten unes senyals que guien al pilot en l'aterratge. També s'han instal·lat 1.000 noves balises a la pista que emeten una forta llum que serveix al pilot per saber a quina distància està el terra.

Per poder usar el sistema, cal que que tant les tripulacions com els avions estiguin preparats per operar amb aquest sistema. El director de l'aeroport, Eduard Cerezo, ha indicat que el 90% dels avions que aterren o s'enlairen a Girona estan preparat per operar amb aquest sistema.

L'ILS II/III només el tenen nou aeroport a tot l'Estat. Es tracta de l'aeroport de El Prat, Barajas, Oviedo, La Corunya, Palma de Mallorca, Santiago de Compostela, Tenerife Nord, Vigo i ara també Girona.

Nadal renya els empresaris gironins

Per la seva banda, el secretari per a la Mobilitat, Manel Nadal, ha aprofitat l'acte per dir que Aena 'ha fet els deures' instal·ant tant el PIF com el sistema per aterrar amb boira però ha renyat els empresaris gironins per no fer ús. 'Aena ha fet la feina i ara els empresaris han de portar la càrrega', ha reclamat Nadal.

Dos mesos després de la posada en marxa del PIF –una duana que permet exporta i importar aliments i productes frescos per via aèria- els empresaris encara no l'han fet servir tot haver-lo reclamat durant anys.