Conèixer els cellers de la denominació d’origen Empordà de la mà dels seus propietaris i enòlegs és la millor campanya promocional pels vins i caves d’aquesta demarcació vitivinícola catalana. L’experiència ha estat molt profitosa i els importadors han reconegut que s’han sentit seduïts pel paisatge i els vins de la D.O. Empordà.
El programa ha inclòs presentacions i degustacions tècniques, menjars de treball per intercanviar experiències, sopars amb especial atenció a la gastronomia autòctona i, evidentment, visites als cellers.
La primera jornada de la visita, Simó Serra, el prestigiós enòleg del celler Peralada, va dirigir una presentació tècnica dels vins de la denominació.
Alèxia Vàsquez, de l’àrea de comerç exterior de la Cambra de Comerç de Girona, destaca que aquesta fórmula de promoció comercial està demostrant una gran eficàcia i que el tracte directe entre els propietaris dels cellers i els importadors fa que aquests darrers s’adonin del gran potencial del territori. “Els importadors han agraït poder-se allotjar al mateix territori i els ha agradat molt constatar que la dimensió familiar d’algunes de les empreses no els impedeix utilitzar les tècniques més avançades”, explica Vàsquez. Als importadors els ha sorprès que molts dels cellers són portats per gent molt jove que no prové d’una tradició familiar vinícola, cosa que demostra que es tracte d’un territori vitivinícola emergent.
Joanna George, importadora de Dover (New Jersey), reconeix que en l’actual situació de crisi els importadors només es fixen amb el preu del producte, però que quan es comenci a superar, els vins de l’Empordà estaran molt ben situats per competir i trobar sortida als mercats americans. “Conèixer aquest territori ha estat una excel·lent inversió del nostre temps i ens permetrà oferir molta informació als nostres clients sobre aquests vins”, assegura George.
Molt més apassionat es mostra l’importador californià Daniel Degrati: “La gent, el vi, la regió, el menjar: ¿Això és el cel?”
Michel Aboot, de Nova York, especialitzat en la importació de vins de França, assegura que la visita li ha servit per preparar la seva possible introducció al mercat català. “Els vins de l’Empordà són bons i tenen un bouquet molt similar a algunes zones franceses, cosa que els permetria introduir-se als mercats de Nova York”, explica Aboot.
Els cellers participants en la iniciativa són Arché Pagès (Capmany); La Vinyeta (Mollet de Peralada), Terra Remota (Sant Climent), Empordàlia (Pau), Vinyes dels Aspres (Cantallops), Oliveda (Capmany), Roig Parals (Mollet de Peralada) i Mas Llunes (Garriguella).
Aquesta iniciativa de promoció es porta terme per quart any consecutiu. En anteriors missions inverses havien visitat els cellers gironins importadors anglesos i del Benelux.