ERC reivindica Lluís Companys com a «símbol de la llibertat» de Catalunya

Publicat el 16 d’octubre de 2008 a les 11:45
 
Durant el que ha estat un dels últims actes institucionals celebrats aquest dimecres al país, amb motiu del 68è aniversari de la seva mort, el president d'ERC, acompanyat de la secció local d'Esquerra de Castell-Platja d'Aro i el president Regional d'ERC a les comarques gironines, Josep Carrapiço, han volgut retre-li homenatge amb una ofrena floral i davant la presència d'una seixantena de persones que s'han reunit a la plaça que duu el seu nom.
 
El president d'ERC ha fet una glossa de la seva figura, esmentant la faceta de 'defensor' dels 'febles' i els treballadors, la seva trajectòria política i la seva contribució durant 'els anys republicans 'amagats' que, des de les institucions d'aquell moment, van servir per impulsar un model pedagògic de 'valors' i 'aprenentatge' amb l'ajuda de persones entregades a les 'causes' de Catalunya i caracteritzades pel 'fil roig' de la llibertat. Aquesta, ha dit, 'és la millor de les causes republicanes', la mateixa que s'ha de defensar al Segle XXI. Per fer-ho, però, cal que els catalans n'estiguin 'convençuts' i per aconseguir-ho, el més important són els símbols, com el que representa Lluís Companys, ha dit.
 
Puigcercós ha assenyalat que l'acte d'aquest dimecres, que s'ha repetit en els últims quinze anys des d'ERC, ha de servir per 'recuperar' la memòria del poble català, ja que alguns fragments han estat 'amagats' en 'plena democràcia', com és el cas de la figura de Companys, de la mà dels governs de Madrid, amb Felipe González, però també amb Jordi Pujol a la Generalitat. En aquest sentit, ha recordat que els orígens de l'actual Generalitat estan connectats amb la figura d'un polític, l'únic president elegit democràticament que va ser executat com a un delinqüent, tal com encara manté la justícia espanyola. 'Estem fent apologia d'un delinqüent', ha subratllat Puigcercós, perquè Espanya, a diferència d'altres països tacats pel feixisme, encara no ha estat capaç de 'demanar perdó' i 'anul·lar' totes les causes del règim franquista. I ha afegit que demanar aquesta anul·lació els processos sumaríssims, 'no és un caprici'.
 
Tant Joan Puigcercós com el president Regional d'ERC a les comarques gironines, Josep Carrapiço, han fet referència a la crisi econòmica que s'està vivint i que està afectant la gran majoria de les persones que són 'febles' enfront el sistema. Per això, Carrapiço ha recordat la importància de tenir un bon finançament i poder administrar des del Govern i les institucions d'aquí els diners dels catalans.
 
Després dels parlaments, s'ha procedit a l'ofrena floral al bust de Lluís Companys que hi ha a la plaça que duu el seu nom i on s'ha celebrat l'acte. L'encarregat de fer-ho ha estat un històric militant d'ERC. Seguidament, s'han llançat quatre petards, com a símbol de les quatre barres de la senyera, i s'ha interpretat 'El cant dels ocells' amb la música en directe d'un clarinet.
 
L'acte ha comptat amb una seixantena d'assistents, alguns militants d'ERC i també el delegat de la Generalitat a les comarques gironines, Jordi Martinoy.