Francisco-Busquets deixa el càrrec amb una crítica a Foment

El subdelegat en funcions es jubila la setmana vinent i el PP encara no ha donat a conèixer el seu successor

Publicat el 03 de gener de 2012 a les 15:47
El subdelegat en funcions durant el darrer contacte informatiu amb els mitjans de comunicació. Foto: Tania Tapia / ACN

El subdelegat del govern estatal a Girona durant els dos mandats socialistes, Francesc Francisco-Busquets, es jubila la setmana vinent. Aprofitant el darrer contacte informatiu amb els mitjans, el subdelegat en funcions ha criticat la "manca de sensibilitat vers el territori" del Ministeri de Foment. Francisco-Busquets no ho ha personificat ni en el ministre ni en govern sinó que ha assegurat que és un ministeri massa gran i que li manca "connexió amb el territori". El subdelegat havia assegurat, per exemple, que l'N-II estaria tota desdoblada el 2014, compromís que no s'ha acomplert. Francisco-Busquets deixarà el càrrec divendres vinent i el PP encara no ha donat a conèixer el seu successor.

Després de mes de set anys i mig al capdavant de la subdelegació del govern estatal a Girona, el socialista Francesc Francisco-Busquets es jubila amb els 65 anys ja complerts. Deixarà el càrrec divendres vinent, malgrat que el PP encara no ha fet públic el nom del seu successor. Francisco-Busquets tenia previst postposar la seva jubilació fins a les eleccions generals previstes per a aquesta primavera però, amb l'avançament de la data electoral al novembre de 2011, ha decidit demanar també la jubilació aquest gener.

En el darrer contacte informatiu amb els mitjans, Francisco-Busquets ha reflexionat entorn la figura dels subdelegats i el poder decisiu que ha tingut aquests darrers anys. De la mateixa manera que ha fet una valoració positiva de ministeris com els de Cultura o Habitatge, el subdelegat en funcions deixa el càrrec amb un regust amarg pel què fa a les relacions amb el Ministeri de Foment.

Francisco-Busquets havia assegurat el 2009 que el reclamat desdoblament de l'N-II estaria completament fet el 2014 i, fins i tot, es va aventurar a dir que el 2015 estaria acabat el túnel de Toses (Ripollès). Un compromís que s'ha vist impossible d'acomplir per "un canvi de criteri" imposat pel ministeri. Segons el subdelegat en funcions, l'arribada de la crisi i el fet que el TAV s'endugui gran part de la inversió de l'Estat en infraestructures a la demarcació han fet que el projecte de l'N-II quedi rellevat a un segon pla. Malgrat tot, Francisco-Busquets ha criticat la "manca de sensibilitat" del ministeri vers el territori.

Les crítiques no han anat dirigides ni al govern de ZP ni al ministre del ram, José Blanco, sinó que Francisco-Busquets considera que és un ministeri "massa gran" en el qual un subdelegat ho té molt complicat per fer "pressió política". "Caldrien canvis en aquest ministeri per tal que els subdelegat tinguéssim una funció política en l'ampli sentit de la paraula per connectar les necessitats del poble i amb els centres de poder", ha reflexionat.

El PIF, una reclamació del territori que no funciona

D'altra banda, Francisco-Busquets també ha remarcat que el Punt d'Inspecció Transfronterera (PIF) de l'Aeroport de Girona que va ser molt reclamat per institucions com la Cambra de Comerç, la Diputació o la UdG s'ha demostrat que no és rendible. Després de dos anys de la seva posada en marxa, aquesta infraestructura que facilita la importació i exportació de matèries primeres no ha arribat a complir, ni de llarg, les expectatives que havia generat. "No és pas per manca de voluntat de la subdelegació que ara el PIF s'estigui morint de fàstic", ha dit el subdelegat.

Francisco-Busquets ha criticat el tarannà d'algunes administracions que, segons ha dit, sempre donen les culpes a les administracions de l'Estat o a organismes superiors -com la Generalitat- de manca de serveis o infraestructures que consideren necessaris i que, en alguns casos, no ho acaben essent. "Arriba un moment que el problema no és ni de Madrid ni de Barcelona i que és teu", ha etzibat el subdelegat.

El subdelegat deixa el càrrec sense aconseguir que s'hagi desencallat el desdoblament de l'N-II i també amb una altra pedra a la sabata: el soterrament del tren convencional. Francisco-Busquets s'ha limitat a assenyalar el que ja és conegut: que encara no hi ha projecte constructiu per al seu soterrament i que Foment mai ha signat formalment que es faria càrrec de l'enderroc del viaducte. Més enllà, no ha volgut entrar a fer prediccions sobre què passarà finalment amb un projecte que el govern de José Maria Aznar va assegurar que es duria a terme de la mateixa manera que es comprometia amb el soterrament del TAV.