
El subdelegat de l'Estat a Girona, Francesc Francisco-Busquets, ha demanat a la Generalitat que "abandoni la cultura de la queixa", reclamant més pes del territori a l'aeroport, i treballi per lligar un acord amb Ryanair amb el què hi ha ara. El subdelegat ha recordat a l'AGi que l'aeroport "ja és del territori", perquè hi té "coses a dir", i ha instat Govern, Diputació i Cambra de Comerç a "no plorar tant" i a treballar colze a colze amb l'Estat. Francisco-Busquets també ha demanat que no s'infravalorin totes les inversions fetes per Foment en els darrers anys a Vilobí d'Onyar, i ha instat la Generalitat a lligar un acord amb Ryanair per evitar "donar una bufetada als morros" de l'economia gironina.
Bany de realitat per a la Generalitat i les institucions (Diputació i Cambra de Comerç) que formen part de l'AGi. El subdelegat de l'Estat a Girona, Francesc Francisco-Busquets, ha trencat el silenci i ha sortit al pas de les crítiques que s'han fet a l'Estat arran de la nova retallada de vols de Ryanair a l'aeroport de Girona.
Francisco-Busquets ha ressaltat que, sense deixar de banda el debat de la futura gestió, ara com ara s'ha de tenir clar que l'aeroport de Girona "ja és del territori". Per al subdelegat, cal que l'AGi -i sobretot, el Govern- aprofitin la capacitat de decisió que tenen a l'hora de negociar amb les companyies aèries, i deixin enrere "la cançoneta" i la "cultura de la queixa" que carrega les culpes damunt Aena i el govern espanyol.
En aquest punt, el subdelegat ha lamentat que Generalitat, Diputació i Cambra de Comerç hagin arraconat sistemàticament l'Estat, i l'hagin presentat com aquell "que posa pals a les rodes" per al futur de l'aeroport de Girona. "Em dol que a vegades es vulgui actuar com a territori obviant l'administració de l'Estat com si tampoc en formés part", ha assegurat Francisco-Busquets.
El subdelegat ha defensat el paper que ha jugat el govern espanyol per impulsar les instal·lacions de Vilobí d'Onyar (Selva), sobretot a l'hora de planificar-hi inversions. "Tots els diners que l'Estat ha destinat a l'aeroport de Girona en els darrers anys, un govern autònom no ho hauria pogut fer", ha ressaltat Francesc Francisco-Busquets.
A més, el subdelegat també ha recordat quina és la planificació que ha fet Foment per als propers anys a Vilobí d'Onyar. Des d'ara i fins al 2014, el Ministeri preveu invertir 30 MEUR a l'aeroport.
Per això, el subdelegat ha reclamat a la Generalitat que no arraconi l'Estat i que el tingui en compte. "Aquest aeroport ja és gironí i català si es vol; i si es pot fer funcionar millor ja ho aconseguirem", ha dit. I ha afegit: "Però ara, cal aprofitar el que hi ha i, en comptes de plorar tant, treballar conjuntament sense que s'obviï ningú".
Girona és el que és gràcies a Ryanair
El subdelegat de l'Estat a Girona tampoc s'ha estat de recriminar a la Generalitat que, en el seu moment, no tirés endavant el preacord que el tripartit havia signat amb Ryanair. "Ens agradi o no, l'aeroport de Girona és el que és i es va poder arribar als cinc milions de passatgers gràcies a Ryanair", ha dit.
Per això, Francisco-Busquets considera que el Govern no ha sabut "jugar les seves cartes" i ha tibat massa la corda. Sense eximir de culpa a Ryanair -a qui ha qualificat de companyia "peculiar"- el subdelegat sí que ha recriminat a la Generalitat que, si no s'arriba a un acord amb l'aerolínia, es donarà "una bufetada als morros de l'economia gironina".
"S'ha de mirar sempre què pesa més a la bàscula: si bé desemmascarar les maneres de fer de Ryanair i provocar la companyia, o tenir prou cintura per evitar el perjudici que es causarà a Girona en el seu conjunt", ha dit Francisco-Busquets.
Per últim, el subdelegat a Girona ha dit que -al seu parer- no creu que l'aerolínia de baix cost acabi abandonant definitivament Vilobí d'Onyar perquè "no li interessa". Francisco-Busquets també creu que, amb la privatització del Prat, l'aeroport de Girona es farà "més desitjable" per al low cost.
Això sí, tot i l'entrada de noves companyies, el subdelegat diu que cal comptar amb la presència de l'aerolínia irlandesa. "No hem de pensar que l'aeroport es morirà si Ryanair no hi opera, però sí que cal que hi sigui", ha conclòs.