Ginecòlegs gironins desenvolupen un sistema de detecció de Síndrome de Down sense risc d'avortament

Publicat el 07 de desembre de 2007 a les 19:56
 
A més, afegeixen que es tracta d'un mètode no invasiu i que, a diferència de les proves alternatives com l'amniocenteci, no hi ha risc d'avortament. El programa, que té l'acreditació d'homologació de la Comunitat Europea, aconsegueix un 90% de fiabilitat si s'aplica durant el primer trimestre d'embaràs.
 
La trisomia 21 o síndrome de Down és l'anomalia cromosòmica més freqüent. És una malformació congènita que es produeix en el moment de la concepció i que augmenta la seva probabilitat a mesura que augmenta l’edat de la mare. Actualment n'hi ha 30.000 casos censats a Espanya, 400.000 a Europa i 8 milions al món.
 
Segons expliquen Bach i Sabrià, la iniciativa arrenca l'any 1995 i des d'aleshores s'han dedicat a desenvolupar i perfeccionar el mètode. Els doctors asseguren que aquesta nova versió, única a nivell de l'estat espanyol, incorpora les darreres innovacions publicades sobre la detecció prenatal d’anomalies congènites. 'També hem treballat durant més d'un any perquè el programa complís les condicions de qualitat que exigeix la marca CE de què gaudeix', especifiquen.
 
De moment, la perfecció del software ja ha captat l'interès de la multinacional suïssa Hoffmann la Roche, que n'ha comprat els drets per distribuir internacionalment el programa juntament amb els seus altres productes de laboratori clínic. L'empresa banyolina IDEC, SL ha estat la responsable de les negociacions, en col·laboració amb l'empresa dels doctors Sabrià i Bach -SBP Soft 2007-, per la consecució de l’acord amb Roche.
 
L'any 1993, Josep Sabrià i Concepció Bach ja van obtenir el primer premi d'informàtica en obstetrícia i ginecologia per un programa de gestió clínica de les maternitats que encara avui dia s'utilitza en centres hospitalaris gironins. Durant més de 25 anys van ser al capdavant del servei d'obstetrícia i ginecologia de l'Hospital Universitari Josep Trueta de Girona, activitat que els ha permès combinar la pràctica clínica amb la investigació mèdica.