Girona experimenta la major reducció d'accidents de trànsit mortals de tot Catalunya

Publicat el 11 de gener de 2009 a les 18:33
 
Una altra de les dades que destaquen és que la mortalitat disminueix prop d'un 41% en cap de setmana, així com les motocicletes implicades, que es redueixen un 42,1% respecte l'any passat.
 
Les dades que s'han donat a conèixer aquest dijous a Girona corresponen a la sinistralitat a la xarxa interurbana, incloent les comarques de l'Alt Empordà, Baix Empordà, Cerdanya, Garrotxa, Gironès, Pla de l'Estany, Ripollès i Selva, durant el 2007. Les xifres confirmen la tendència a la baixa de les víctimes mortals en accident de trànsit al conjunt de carreteres i autopistes gironines i situen aquesta demarcació com a la que ha viscut una major reducció de mortalitat a les carreteres catalanes. Concretament, s'ha disminuït un 53,7% respecte l'any 2000, en què hi van haver 108 morts en 90 accidents, i se supera així l'objectiu de la Unió Europea de reduir les víctimes un 50% per al 2010 respecte l'any 2000.
 
Si ens fixem en les comarques específiques gironines, es veu com s'ha reduït la mortalitat en sis de les vuit comarques. A l'Alt Empordà s'ha reduït la mortalitat en un 65%, passant de 20 morts a 7 durant el 2008; al Baix Empordà, la xifra ha disminuït un 36,3% amb una reducció total de 4 morts respecte el 2007, sumant un total de 7; a la Selva, s'ha passat de 23 a 15 persones, amb una reducció del 34,7%, mentre que al Pla de l'Estany s'ha reduït en un 33,3% al passar de 3 a 2 morts. On s'ha experimentat un major descens és al Ripollès, amb un 80%, després que durant el 2008 hi hagués un sol mort, enfront dels 5 que hi van haver l'any anterior. Les úniques comarques on ha augmentat ha estat al Gironès, que s'ha passat de 8 a 13 morts durant l'any passat (un 62,5% més) i a la Cerdanya, amb un total de 3 morts respecte l'únic mort que hi va haver el 2007 (un 200% més). Finalment, a la Garrotxa, la sinistralitat s'ha mantingut igual amb un total de dos morts.
 
On i quan hi ha més accidents?
 
La N-99, la N-260 i l'AP-7 són les vies on s'han concentrat el 48% del total de víctimes registrades durant el 2008, amb 14, 5 i 5 morts respectivament. Pel que fa als trams horaris més accidentats, tant els caps de setmana com els períodes de mobilitat obligada (desplaçaments per anar a la feina) s'han reduït. El que més, els referents a la mobilitat d'oci de cap de setmana (dissabtes i diumenges) que s'han reduït un 41% passant de 34 morts el 2007 a 20 durant el 2008. Pel que fa a les morts en dies feiners, aquests s'han reduït un 30,2% i s'ha passat de 43 morts durant el 2007 a un total de 30. Pel que fa al sexe, els homes continuen dominant la xifra de mortalitat. Durant el 2008, van ser el 82% del total, enfront del 18% que van ser dones.
 
Una altra dada a destacar del balanç és que s'ha reduït el nombre d'accidents mortals amb motocicletes implicades en un 42,1%, ja que s'ha passat dels 19 de l'any 2007 a un total d'11 durant el 2008. Els ciclomotors també s'han reduït i s'ha passat de 5 a 2. Cal recordar que a nivell de Catalunya també s'ha experimentat aquesta tendència, amb una reducció del nombre de motocicletes i ciclomotors implicats, mentre que s'ha registrat un augment de vehicles pesants imp