
ICV-EUiA defensa el model de Zones Escolars Rurals (ZER) desplegat al país i alerta que la nova Llei d'educació de Catalunya (LEC) pot suposar un perill per a la supervivència d'aquests centres tal com estaven concebuts fins ara. Les ZER apleguen sota un mateix paraigua escoles rurals i comparteixen recursos com professors itinerants o autobús escolar. La número dos ecosocialista per Barcelona, Dolors Camats, ha afirmat que la llei i sobretot el decret de direccions poden restar autonomia als centres. El cap de llista per Girona, Joan Boada, ha afirmat que és un model molt important per a l'educació a la demarcació, sobretot en comarques amb nuclis de població dispersos.
'Hem de garantir el seu funcionament com fins ara però assegurant que tinguin els recursos adequats', ha afirmat Dolors Camats que alerta que la LEC posa en risc el grau d'autonomia de cada centre. Segons la número dos per Barcelona, també el decret de direccions pot desmuntar el funcionament que tenien les ZER perquè pot donar massa pes a un dels centres en detriment de la resta.
Per aquest motiu, ICV-EUiA proposa mantenir el model de les ZER que ha demostrat ser molt efectiu per a l'educació als nuclis aïllats i sobretot a les comarques amb població dispersa. Alhora, la formació ecosocialista proposa dotar aquestes agrupacions d'escoles de més recursos perquè tot i que tenen l'avantatge de l'atenció més personalitzada als alumnes, també necessiten tenir accés a activitats extraescolars o més recursos per atendre l'alumnat amb dificultats d'aprenentatge.
Dolors Camats i el cap de llista per Girona, Joan Boada, han presentat les propostes en educació. Boada ha explicat que també plantegen estendre arreu del país una figura que va néixer a la ciutat de Girona. Es tracta de crear observatoris d'equitat que facin anar de la mà administració, ajuntament i entitats i avaluïn les desigualtats a les aules i entre centres. Aquesta mesura ha de servir per tenir un anàlisi que permeti equilibrar les escoles i evitar la segregació a les classes.
Boada ha reiterat que ICV-EUiA situa com a prioritat recuperar el diàleg amb la comunitat educativa, un diàleg que s'ha pràcticament trencat amb la LEC. També situen com a objectiu estendre les zones educatives i crear una nova llei de formació permanent que substitueixi l'actual llei de formació d'adults.