La nova Agència Catalana de Turisme es presenta en societat

Ho ha fet aquest divendres, donant a conèixer un model 'innovador' de promoció turística que compta amb la participació activa del sector privat, tant en la gestió com en el finançament.

  • 576_1264781386act
Publicat el 30 de gener de 2010 a les 11:02

Foto de família en la constitució del consell directiu de l'Agència Catalana de Turisme. Foto: Júlia Pérez / ACN

L'Agència Catalana de Turisme (ACT) s'ha presentat en societat aquest divendres, donant a conèixer un model 'innovador' de promoció turística que compta amb la participació activa del sector privat, tant en la gestió com en el finançament. El nou organisme va entrar en funcionament el passat 1 de gener i substitueix l'antic Consorci de Turisme de Catalunya. Està format per la Generalitat; el Consell General de Cambres de Comerç de Catalunya; els consorci de turisme de Barcelona i els patronats de Turisme de les diputacions de Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona. El seu pressupost inicial és de 24,6 milions d'euros.

Actualment es calcula que 372.000 persones viuen del turisme a Catalunya, segons dades de l'Enquesta de Població Activa (EPA). El turisme, a més, suposa per a l'economia catalana el 12% del Producte Interior Brut (PIB).

Josep Huguet s'ha referit a l'ACT com 'un abans i un desprès en la promoció turística del país', ja que els principis de la 'cogestió' i el 'cofinançament' per part dels agents públics i privats 'és un model que a nivell de ciutats és relativament habitual, però és menys freqüent en regions o estats federals' ha assenyalat.

Els recursos econòmics de l'Agència per aquest 2010 es basen en les aportacions del Departament d'Innovació, Universitats i Empresa (19,7 milions d'euros), les entitats territorials i el Consell de Cambres (900 mil euros) i altres aportacions i ingressos propis (4 milions d'euros). En total, 24,6 MEUR que representen un increment del 15% respecte el pressupost destinat a promoció en 2009. L'Agència s'ha marcat com a objectiu ambiciós doblar al 2015 el pressupost actual.

'El sector privat anirà augmentant les seves aportacions a mesura que l'Agència vagi consolidant la seva activitat' ha apuntat el conseller 'i l'ACT serà també autogeneradora de recursos' ha afegit. Per el conseller, l'agència està enfocada a 'l'obtenció de resultats' o a donar resposta a les 'necessitats del sector'. 'Un organisme professionalitzat i més eficient en la promoció que ens permeti continuar sent una destinació líder i a abordar amb tranquil·litat la sortida de la crisi' ha declarat.

En aquest sentit, l'ACT donarà suport a la comercialització, a la venda del producte turístic i també a l'autogeneració de recursos que podran reinvertir-se per augmentar la promoció. Com a exemple, el conseller ha esmentat el marxandatge i la venda de productes de qualitat distintius de Catalunya a la xarxa de CAT's.

L'acte de presentació d'aquest divendres, celebrat al Teatre Nacional de Catalunya (TNC) ha servit per constituir el Consell de Direcció de l'ACT, que ha aprovat més de 200 accions de promoció pel 2010. Entre les apostes hi ha la d'atreure els mercats de proximitat, com és el francès i l'espanyol. Per al mercat francès, l'ACT treballarà un pla específic de promoció amb Midi-Pyrénées, Rhône-Alpes, Llenguadoc-Rosselló i actuacions a la zona de París. Pel que fa a l'estat espanyol, s'estan planificant accions a Madrid, Galicia, País Basc, Balears i Canàries.

Altres iniciatives són el 'Buy Catalunya', una-macrojornada comercial entre turoperadors internacionals i empreses turístiques catalanes. Huguet també ha indicat que aquest any es començarà a treballar en el nou pla estratègic del turisme 2011-2014.