L’Aeroport de Girona - Costa Brava ha posat en servei cinc columnes de rescat cardíac a les seves instal·lacions amb l’objectiu de facilitar la desfibril·lació precoç dels pacients amb aturades cardíaques extrahospitalàries. Aquestes columnes inclouen desfibril·ladors semiautomàtics convenientment repartits per la terminal de passatgers, tres unitats a la planta baixa i dues a la primera planta, per que la distància des de qualsevol punt a una de les columnes sigui mínima. El fàcil accés a aquests aparells, juntament amb la resta de fases de reanimació cardiopulmonar, ajuda a disminuir la mortalitat i les minusvalideses derivades d’una aturada cardíaca fora de l’hospital.
Cada columna de rescat cardíac instal·lada a l’aeroport conté un equip de desfibril·lació semiautomàtic i un set d’ajuda per la ressuscitació cardíaca per ser utilitzat per part de personal no sanitari. Mitjançant connexió telefònica s’alerta automàticament al Centre de Control i Vigilància (CCV) en el moment en que s’obre la columna i des del CCV s’avisa al Servei d’Assistència Sanitaria.
La principal diferència d’un Desfibril·lador Semiautomàtic Extern (DESA) respecte un desfibril·lador convencional és que el primer analitza i reconeix automàtica-ment l’alteració del ritme cardíac. El DESA està dissenyat per ser utilitzat per per-sonal que, sense els coneixements suficients per oferir reanimació cardiorespira-toria avançada, pot ser el primer en atendre una urgència cardíaca fins l’arribada de personal més entrenat. El DESA s’utilitza en persones amb aturada cardíaca, un cop realitzada aquesta important comprovació, s’apliquen els elèctrodes en el tòrax del pacient i s’activa l’aparell per que analitzi l’activitat elèctrica cardíaca. Després de realitzar l’anàlisi, una alarma sonora i visual adverteix de la conveni-ència o no de la descàrrega i la necessitat o no de prémer el botó de subminis-trament de la descàrrega elèctrica. Els equipaments DESA, després de la primera descàrrega, es reactiven novament per analitzar la nova situació i, si persisteix l’alteració de ritme cardíac, avisar de la necessitat d’una nova descàrrega.
Entre els dies 9 i 18 de novembre, 31 treballadors de l’aeroport van rebre formació per utilitzar les columnes de rescat cardíac. El perfil dels empleats que van rebre instrucció és de coordinadors, caps de servei i personal a torns de col·lectius que donen servei a l’aeroport 24 hores, de manera que hi hagi una alta probabilitat de que en tot moment hi hagi algú a l’aeroport format per utilitzar un desfibril·lador. Aquest col·lectius són les Forces i Cossos de Seguretat de l’Estat, vigilància pri-vada, servei d’informació, servei d’assistència a persones de mobilitat reduïda i personal d’Aena.