L'alcalde de Cassà de la Selva decreta dol oficial per la mort de Neus Terradas

Les banderes ja onegen a mig pal. Representants dels familiars dels desapareguts a Mèxic viatgen al país. Malgrat tot, encara hi ha esperança per trobar amb vida la resta dels desapareguts.

Publicat el 31 de juliol de 2010 a les 20:36
La bandera de l'Ajuntament de Cassà de la Selva oneja a mig pal en senyal de dol per la mort d'una de les desaparegudes, Neus Terradas. Foto: Mireia Recasens / ACN

L'alcalde de Cassà de la Selva, Carles Casanova, ha decretat dol oficial per la mort d'una de les desaparegudes al riu mexicà Gallinas, Neus Terradas, i les banderes del consistori ja onegen a mig pal. Casanova ha destacat que encara els queda 'un bri d'esperança' de trobar en vida les altres dues joves que van ser engolides pel riu. D'altra banda, Casanova ha dit que les noies 'no van ser advertides' que es prohibia la navegació pel riu per l'augment del cabal a causa de les pluges. A hores d'ara les tasques de recerca estan aturades i es reprendran quan es faci de dia. Les diferents administracions continuen en contacte amb les autoritats mexicanes per tal de dur a terme la repatriació del cadàver.

La tragèdia ja s'ha confirmat. El cos sense vida d'una de les desaparegudes al riu mexicà Gallinas, la jove de Cassà de la Selva Neus Terradas, ha estat trobat a més de deu quilòmetres del lloc de l'accident. Per aquest motiu, l'alcalde de Cassà de la Selva, Carles Casanova, ha decretat dol oficial per la única mort que es coneix de moment i des d'aquest dissabte les banderes del consistori onegen a mig pal.

Tot i així, Casanova ha destacat que encara els queda 'un bri d'esperança' de trobar en vida les altres dues joves que van ser engolides pel riu. Segons ha confirmat Casanova les noies 'no van ser advertides' que es prohibia la navegació pel riu Gallinas per la crescuda del cabal a causa de les fortes pluges.

D'altra banda, l'alcalde del municipi ha destacat que les diferents administracions continuen en contacte amb les autoritats mexicanes per tal de tenir informació de primera mà. A més, ha destacat que a primera hora del migdia (hora catalana) els equips de rescat reprendran l'activitat per tal de trobar els altres tres desapareguts, la germana de la única víctima mortal que de moment es coneix, Núria Terradas i la seva amiga Irene Carbó, i el noi de Lleida Francesc Espasa

Helicòpters i bussos pentinen la zona

Casanova ha explicat que gràcies a la quantitat de mitjans que estan pentinant la zona de l'accident es probable que es puguin localitzar aviat els altres tres desapareguts i 'desfer' les incògnites i incertes que hi ha ara mateix. En les tasques de recerca hi treballen des voluntaris de la zona, agents de protecció civil, militars, helicòpters i bussos.

Repatriació del cos

Referent a la repatriació del cos sense vida de Neus Terradas, Casanova ha explicat que es tracta d'un tema 'privat' de la família i que des del consistori han posat a disposició dels familiars els mitjans necessaris per tal de poder dur a terme les opcions que decideixin.

Segons ha confirmat Casanova, falta saber si familiars de la víctima viatjaran fins a Mèxic o bé es repatriarà el cos sense vida de la jove de Cassà.

Consternació a Cassà de la Selva per la mort de Terradas però amb esperança de trobar en vida la resta de desapareguts

El municipi de Cassà de la Selva ha quedat consternat per la mort de la jove de 24 anys i veïna de la localitat, Neus Terradas. Tot i això, són molts els que estan esperançats de trobar en vida els altres tres desapareguts, dues d'elles també veïnes de Cassà. La notícia de la mort de Terradas ha corregut com la pólvora i aquest dissabte tothom en parlava. Als bars, per exemple, molts rellegien els diaris i miraven amb atenció la televisió per tenir novetats des de Mèxic. Toni Montesinos, un jove de la localitat, explicava l'impacte que ha rebut quan s'ha assabentat de la mort d'una de les desaparegudes. La notícia ha calat fons en un poble on hi viuen uns 8.000 habitants i 'tothom es coneix'.

La notícia de la mort de Neus Terradas ha corregut com la pólvora i aquest dissabte tothom en parlava. En un poble com Cassà de la Selva, on hi viuen uns 8.000 habitants, els fets han calat fons ja que segons esmentaven molts vilatans 'aquí tothom es coneix'.

Un jove cassanenc, Toni Montesinos, ha explicat a l'ACN el 'trist' desenllaç de l'accident tenint en compte que les noies estaven de vacances. A més, Montesinos, ha destacat la 'duresa' d'aquesta notícia per a la família Terradas. Tot i això, es mostrava esperançat que els serveis de rescat trobin amb vida al riu Gallinas a les altres dues veïnes de Cassà de la Selva, Irene Carbó i Núria Terradas, germana de Neus.

I es que les tres noies són molt conegudes a la localitat del Gironès. La primera víctima mortal, Neus Terradas Trias, tenia 24 anys i des del gener es trobava amb una beca cursant el darrer semestre de la carrera –estudiava Administració i Direcció d'Empreses a la Universitat de Girona (UdG)– a la Universitat Alejandro Von Humboldt de Mèxic. Ja havia acabat els estudis i estava fent turisme perel país abans de tornar a casa la setmana vinent.

Amb Terradas hi viatjava la seva única germana, Núria Terradas Trias, de 21 anys i estudiant a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), i Irene Carbó, amiga de la Neus i també estudiant de la Universitat de Girona. Carbó ja havia acabat la carrera de Biologia i actualment cursava un màster de secundària a la mateixa universitat.

Les noies també són conegudes per la seva implicació amb les entitats municipals.  Irene Carbó col·labora amb l'Agrupació d'Escoltes la Claca de Cassà i també ha participat en les excavacions arqueològiques del Puig del Castell

Acte en record a la primera víctima

Aquest dissabte a la nit nit es preveu que l'Agrupació d'Escoltes la Claca faci un acte en record a Neus Terradas. El grup es concentrarà a la plaça de l'església on es llegirà un text per recordar la jove de 24 anys que ha perdut la vida al riu mexicà Gallinas.

Representants dels familiars dels desapareguts a Mèxic viatjaran en les properes hores al país

Representants dels familiars dels desapareguts al riu Gallinas a Mèxic viatjaran en les properes hores fins el lloc dels fets, segons ha pogut saber l'ACN. Les mateixes fonts han explicat que no viatjaran els familiars directes sinó que cada família ha nomenat un portaveu. D'altra banda, el delegat del Govern a Girona, Jordi Martinoy, està gestionant amb la delegació del govern espanyol a Catalunya que la repatriació del cos de la gironina Neus Terrades, l'únic trobat fins el moment, es pugui fer el més aviat possible. La jove anava en una llanxa amb la seva germana Núria Terrades, els catalans Irene Carbó, Francisco Espasa i Bernat Palau i la mallorquina Aina Frau per veure les cascades de Tamul.

Bernat Palau, supervivent de l'accident al riu mexicà: 'El patró de la llanxa ens va dir que era segur creuar'

El diari electrònic local RegionValles.com ha publicat el vídeo d'una entrevista amb Bernat Palau, un dels dos catalans que han sobreviscut quan una llanxa va bolcar mentre creuaven el riu Gallinas a l'estat de San Luis de Potosí, a Mèxic. Palau apareix amb un impermeable groc, sota la pluja, en un paratge boscós que podria ser proper a la zona on van desaparèixer quatre catalans més que viatjaven a l'embarcació. 'Vaig veure el riu crescut i vaig veure corrents, però aquí no hi ha remolins ni res', explica Palau a la filmació. Tot i així, va preguntar al patró de la llanxa si era segur creuar. 'Ens va dir que sí', afirma el jove català. Palau diu que el patró 'ho va fer malament'.

Palau explica a l'entrevista gravada pel diari electrònic local RegionValles.com que, després que a l'oficina d'informació turística d'Aquismón els diguéssin que no es podia accedir a les cascades del Tamul, el guia Jaime Gómez els va oferir portar-los dient-los que no era perillós. 'Era a la plaça buscant gent', diu Palau a la gravació.

Francisco Espasa, Aina Frau i ell van preferir quedar-se esmorzant a la plaça major del poble i aleshores el guia va reaparèixer dient-los que hi havia 3 persones més interessades a anar fins les cascades –les germanes Neus i Núria Terradas, i Irene Carbó, totes tres desaparegudes. Palau afirma al vídeo que no les coneixia. 'No en sé el nom', diu.

A mig camí, els sis catalans es van trobar amb què havien de creuar el riu per arribar fins les cascades. 'No ho sabíem', assegura Palau. Va ser aleshores quan Palau va preguntar al patró de la llanxa, Miguel Maldonado, de 65 anys, si era segur creuar i aquest els va dir que 'sí'.

Palau culpa el patró de la llanxa dels fets: 'Si dirigeixes bé la llanxa pots enfocar. Però no ho va fer bé', conclou Palau a la filmació.