Martinoy reclama més pes a l'aeroport arran de l'anunci de Ryanair

El delegat del Govern a Girona ha dit que l'arribada de Ryanair al Prat «evidencia les febleses de gestió», en mans d'AENA, de l'aeroport de Girona.

  • La portaveu d'ERC Marta Vilalta, aquest dilluns en roda de premsa. -
Publicat el 26 de maig de 2010 a les 18:37

El delegat del Govern a Girona, Jordi Martinoy, ha dit que l'arribada de Ryanair al Prat a partir del setembre 'evidencia les febleses de gestió' de l'aeroport de Girona-Costa Brava. Segons Martinoy, el model actual –en què la gestió està en mans d'Aena- només deixa lloc al territori per intervenir en la promoció, però no li permet decidir aspectes com la regulació de les taxes aeroportuàries per atreure i fidelitzar companyies. El delegat ha volgut ressaltar també que les operacions i freqüències de la companyia de baix cost a Girona estan garantides durant la temporada d'estiu, i ha xifrat en un 10% la reducció setmanal del volum d'operacions a Vilobí d'Onyar quan Ryanair desembarqui al Prat.

Anunci imminent. D'aquesta manera el delegat del Govern ha valorat la notícia de l'arribada de la companyia de baix cost Ryanair a l'aeroport del Prat a partir del mes de setembre. 'Correspon a un fet que ja sabíem, perquè en diverses ocasions Ryanair havia manifestat aquest desig per motius estratègics i de competència amb altres companyies', ha ressaltat Martinoy.

Pel que fa a les incògnites que es desperten a partir d'ara a l'aeroport de Girona, el delegat ha volgut assegurar que el número d'operacions i freqüències de Ryanair a Vilobí d'Onyar està garantit durant tota la temporada d'estiu. 'Durant els mesos de juliol i agost, que són els més importants per a la Costa Brava, no hem de patir; tenim confirmat que es mantindrà el número de vols i, fins i tot, en alguns casos creixerà', ha assegurat.

Ara bé, Martinoy tampoc ha volgut negar que, a partir del setembre, és evident que les operacions es reduiran. El delegat del Govern ha dit que, segons els càlculs amb què treballen, 'aquesta minva en el volum d'operacions setmanals se situarà al voltant del 10%'. Tot i això, el delegat també ha ressaltat que Ryanair no té intenció de deixar d'operar cap de la seixantena de destins (tant estatals com europeus) amb els quals actualment està connectat l'aeroport de Girona.

El delegat també ha fet una reflexió al voltant de la tipologia de turistes que aterra a l'aeroport de Girona. 'Ja sabem que molts d'ells, un cop aterren, van cap a Barcelona ciutat', ha indicat. Per això, Martinoy ha dit que l'arribada de Ryanair al Prat no suposarà 'una disminució de l'impacte econòmic per a la demarcació', perquè els visitants que optin per la Costa Brava seguiran essent els mateixos.

Feblesa de gestió

Jordi Martinoy, però, tampoc ha volgut deixar de banda una reflexió sobre l'actual gestió de l'aeroport. I en aquest punt, el delegat ha estat especialment crític amb el model 'centralista' que opera Aena. 'L'arribada de Ryanair al Prat evidencia les febleses del model de gestió que tenim a l'aeroport de Girona, en què el territori només pot intervenir en la promoció', ha criticat Martinoy.

A parer del delegat, el fet que l'AGi (entitat formada per Govern, Cambra de Comerç i Diputació) es vegi relegada a aquest paper, resta oportunitats per aconseguir noves companyies i fidelitzar les existents. 'El model d'Aena, al qual cal afegir l'incompliment del compromís polític per traspassar la gestió, evidencia les desigualtats de Girona respecte altres aeroports europeus o el de Lleida-Alguaire', ha indicat.

En aquest sentit, Martinoy ha dit que el fet de tenir les mans lligades no els permet introduir mesures a Vilobí d'Onyar com la regulació de les taxes aeroportuàries com una política 'per atreure i mantenir companyies'.

Dinamitzar la temporada d'hivern

D'altra banda, i per evitar que el desembarcament al Prat repercuteixi negativament a Girona, Martinoy ha dit que l'AGi està treballant per portar noves companyies a Vilobí d'Onyar. 'Especialment per dinamitzar la temporada d'hivern, que és on s'acusarà més l'impacte', ha dit el delegat. En aquest punt, Martinoy ha declarat que les converses amb companyies per connectar Girona amb Europa de l'Est estan ja molt avançades.

Entre aquestes, se situa la companyia Wizzair, que ja ha estat present a l'aeroport, 'i que té interès en establir una relació més estable', ha concretat el delegat. Martinoy també ha avançat que un altre dels operadors interessats a aterrar a Vilobí és la companyia Soyuz, que opera destins amb Rússia.

Per últim, Martinoy ha explicat que l'arribada al Prat de Ryanair no compromet la renovació del conveni que l'AGi té signat amb la companyia per aportar diners respecte els avions amb base que hi hagi a Girona, i que s'estén fins al 2011. Actualment, la companyia de baix cost en té deu a Girona (el doble dels que tindrà al Prat) i les previsions són arribar a un màxim de catorze a finals del 2011.

'El conveni és adaptable en funció de les operacions; assumim el pagament a la companyia en funció de les operacions', ha concretat Jordi Martinoy.