Del qüestionari realitzat a treballadors, segons va exposar la directora de lÂÃrea de Pimec Comerç ÂMarta Julià Â, un 89% creu que cal una formació especÃfica de comerç i un 95% pensa que aquesta, a més, és necessà ria. En relació a la pregunta: una bona formació suposaria millores salarials?, un 55% respon que sà i un 41% diu que no. Sobre qui ha dÂassumir els costos de formació, el 91% dels treballadors opina que aquests han dÂanar a cà rrec de lÂempresa; un 67% però afirma que estaria disposat a realitzar la formació fora de lÂhora laboral. En relació a la durada de la formació i els temes en el quals aquesta sÂhauria de centrar, el 45% prefereix tallers de 12 a 18 hores, un 33% sÂinclina cap a cursos de 30 a 40 hores i el 19% sÂestima més formació de més de 40 hores. La informà tica (23%), lÂatenció al client (27%) i els idiomes (19%) són les matèries més solÂlicitades pels enquestats, segons el qüestionari.
De la mostra dels treballadors, sÂha obtingut un total de 189 respostes và lides, de les quals el 55% eren dones i un 45% homes. El 34% se situaven entre la franja dÂedat de 31 a 40 anys, el 31% entre els 41 i 50 anys, el 21% entre els 16 i 30 anys i el 13% restant eren persones de més de 50 anys. Del total de les respostes, el gran gruix treballa al sector del tèxtil (21%), a comerços de lÂalimentació (19%) i un 16% se situa en restauració i hostaleria.
En relació a les dades obtingudes dels empresaris, el 93% creu que cal una formació especÃfica de comerç i el 85% opina que aquesta és necessà ria. No obstant, un 14% dels empresaris pensa que no necessiten formació a tÃtol personal. En relació a les millores salarials dels seus treballadors per mèrits formatius, un 61% respon afirmativament i un 30% es mostra contrari. Amb tot però, el 96% dels empresaris manifesta que lÂempresa no ha dÂassumir els costos.
En resposta a si deixarien fer o no la formació en horari laboral, el 61% dels enquestats nÂés favorable i un 31% contrari. En relació a la durada de la formació, un 55% dels propietaris són partidaris de tallers de 12 a 18 hores, un 35% de 30 a 40 hores i només un 6% creu que la durada idònia dels cursos és de més de 40 hores. Sobre les preferències formatives, el 21% prefereix atenció al client, un 14% manifesta tècniques de venda i informà tica per igual, i un 14% sÂinclina pels idiomes.
En relació als empresaris, el total dÂenquestes và lides ha estat de 300. El 50% eren homes i el 50% dones. Per grups dÂedat, el 44% se situava entre la franja dels 41 als 50 anys, el 26% tenien més de 50 anys i el 22% eren empresaris de 31 a 40 anys. El 4% restant sÂubicaven en la franja dels 16 als 30 anys. Per sectors dÂactivitat, el 29% de les respostes procedien del tèxtil i moda, el 18% de lÂequipament personal, el 12% dels establiments de lÂalimentació i el 10% corresponia als serveis personals.
Conclusions
Les conclusions de lÂestudi, segons va explicar la directora de lÂà rea de comerç de Pimec Girona, Marta Julià , són:
 Coincidència total en la necessitat de formació en el sector. Destacable però que hi ha un percentatge important dÂempresaris/es que creuen que no els cal a tÃtol personal.
 Qui hauria dÂassumir els costos de la formació?, pels empresaris, la formació en horari laboral no és un obstacle quan no perjudica la productivitat del negoci (la majoria dÂempresaris amb més dÂun treballador farien o deixarien fer la formació en horari laboral). Els treballadors/es del sector destinarien part del seu temps dÂoci a realitzar la formació (67% afirma que realitzaria els cursos en horari no laboral).
 Amb una formació qualificada i adequada pel lloc de treball es podrien aconseguir millores salarials. Més del 60% dels empresaris/es estaria disposat a aplicar-les si tenen la garantia de que aquesta formació sÂha realitzat en la seva totalitat.
 Els treballadors/es del sector estan disposats a formar-se malgrat no els suposi una millora salarial (només un 55% dels enquestats creu que una bona formació milloraria el seu sou).
 LÂedat és important a lÂhora dÂescollir la durada dels cursos però hi ha coincidència: és millor realitzar tallers de curta durada.
 Es manifesta una gran inquietud en la necessitat de millora en lÂatenció al client