PIMEC Girona presenta els resultats de l'enquesta sobre formació en el comerç

Publicat el 28 de novembre de 2007 a les 19:11
 
Del qüestionari realitzat a treballadors, segons va exposar la directora de l’Àrea de Pimec Comerç —Marta Julià—, un 89% creu que cal una formació específica de comerç i un 95% pensa que aquesta, a més, és necessària.  En relació a la pregunta: una bona formació suposaria millores salarials?, un 55% respon que sí i un 41% diu que no. Sobre qui ha d’assumir els costos de formació, el 91% dels treballadors opina que aquests han d’anar a càrrec de l’empresa; un 67% però afirma que estaria disposat a realitzar la formació fora de l’hora laboral. En relació a la durada de la formació i els temes en el quals aquesta s’hauria de centrar, el 45% prefereix tallers de 12 a 18 hores, un 33% s’inclina cap a cursos de 30 a 40 hores i el 19% s’estima més formació de més de 40 hores. La informàtica (23%), l’atenció al client (27%) i els idiomes (19%) són les matèries més sol•licitades pels enquestats, segons el qüestionari.
De la mostra dels treballadors, s’ha obtingut un total de 189 respostes vàlides, de les quals el 55% eren dones i un 45% homes. El 34% se situaven entre la franja d’edat de 31 a 40 anys, el 31% entre els 41 i 50 anys, el 21% entre els 16 i 30 anys i el 13% restant eren persones de més de 50 anys. Del total de les respostes, el gran gruix treballa al sector del tèxtil (21%), a comerços de l’alimentació (19%) i un 16% se situa en restauració i hostaleria.
 
En relació a les dades obtingudes dels empresaris, el 93% creu que cal una formació específica de comerç i el 85% opina que aquesta és necessària. No obstant, un 14% dels empresaris pensa que no necessiten formació a títol personal. En relació a les millores salarials dels seus treballadors per mèrits formatius, un 61% respon afirmativament i un 30% es mostra contrari. Amb tot però, el 96% dels empresaris manifesta que l’empresa no ha d’assumir els costos.
 
En resposta a si deixarien fer o no la formació en horari laboral, el 61% dels enquestats n’és favorable i un 31% contrari. En relació a la durada de la formació, un 55% dels propietaris són partidaris de tallers de 12 a 18 hores, un 35% de 30 a 40 hores i només un 6% creu que la durada idònia dels cursos és de més de 40 hores. Sobre les preferències formatives, el 21% prefereix atenció al client, un 14% manifesta tècniques de venda i informàtica per igual, i un 14% s’inclina pels idiomes.
 
En relació als empresaris, el total d’enquestes vàlides ha estat de 300. El 50% eren homes i el 50% dones. Per grups d’edat, el 44% se situava entre la franja dels 41 als 50 anys, el 26% tenien més de 50 anys i el 22% eren empresaris de 31 a 40 anys. El 4% restant s’ubicaven en la franja dels 16 als 30 anys. Per sectors d’activitat, el 29% de les respostes procedien del tèxtil i moda, el 18% de l’equipament personal, el 12% dels establiments de l’alimentació i el 10%  corresponia als serveis personals.
 
Conclusions
 
Les conclusions de l’estudi, segons va explicar la directora de l’àrea de comerç de Pimec Girona, Marta Julià, són:

• Coincidència total en la necessitat de formació en el sector. Destacable però que hi ha un percentatge important d’empresaris/es que creuen que no els cal a títol personal.
 
• Qui hauria d’assumir els costos de la formació?, pels empresaris, la formació en horari laboral no és un obstacle quan no perjudica la productivitat del negoci (la majoria d’empresaris amb més d’un treballador farien o deixarien fer la formació en horari laboral). Els treballadors/es del sector destinarien part del seu temps d’oci a realitzar la formació (67% afirma que realitzaria els cursos en horari no laboral).
 
• Amb una formació qualificada i adequada pel lloc de treball es podrien aconseguir millores salarials. Més del 60% dels empresaris/es estaria disposat a aplicar-les si tenen la garantia de que aquesta formació s’ha realitzat en la seva totalitat.
 
• Els treballadors/es del sector estan disposats a formar-se malgrat no els suposi una millora salarial (només un 55% dels enquestats creu que una bona formació milloraria el seu sou).
 
• L’edat és important a l’hora d’escollir la durada dels cursos però hi ha coincidència: és millor realitzar tallers de curta durada.
 
• Es manifesta una gran inquietud en la necessitat de millora en l’atenció al client