Reaccions diverses sobre les compensacions d'Endesa

Els que ho coneixen, entre indignats perquè creuen que la quantitat de diners és «ridícula» i contents perquè «una indemnització sempre és motiu d'alegria». Tot i això, encara molts veïns no en sabien res.

Publicat el 06 de maig de 2010 a les 19:06

Desconeixement entre els veïns que ignoren que si reclamen a la companyia elèctrica rebran compensacions econòmiques, indignació entre els que creuen que la quantitat de diners que proposen és ridícula i no compensa les incomoditats d'estar dies i dies sense llum i, finalment, els que opinen que rebre una indemnització sempre és motiu d'alegria. L'opinió entre els veïns de les poblacions de les comarques gironines que van estar més dies a les fosques arran del temporal no és unànime però hi ha una característica comuna: molts havien decidit no reclamar perquè pensaven que 'no serviria de res' i, en canvi, ara asseguren que aquest dijous mateix tramitaran la seva reclamació.

Aquest dijous Endesa ha obert el termini perquè els veïns puguin fer les reclamacions. La companyia elèctrica ja ha establert un barem de quantitats econòmiques a pagar depenent dels dies que els usuaris hagin estat sense llum. Els que van estar un dia sense llum, no podran reclamar diners però Endesa ofereix 60 euros als que van estar dos dies sense subministrament, 120 per als que hi van estar tres i 190 pels que hi van estar quatre. El màxim són els 750 euros que podran rebre els que van estar onze dies a les fosques.

Després de posar la reclamació, Endesa estableix un termini de deu dies per a ingressar els diners que pertoqui a cada usuari. Els que no hi estiguin d'acord, hauran de recórrer a un peritatge per avaluar els danys. Les reclamacions que els veïns facin a partir d'aquest dijous se sumaran a les que alguns usuaris de les poblacions afectades per l'apagada arran del temporal ja van fer a través dels ajuntaments.

Les xifres que Endesa ha posat sobre la taula per als 220.000 abonats de les comarques gironines són menors que les compensacions que la companyia elèctrica va oferir als afectats per l'apagada de Barcelona, que va deixar 325.000 abonats a les fosques durant dos dies i mig. A més, Endesa encara no ha fixat terminis per abordar les reclamacions dels comerços i les empreses que van patir pèrdues milionàries a la demarcació per culpa de la falta de subministrament elèctric.

Les compensacions d'entre 60 i 750 euros per als abonats desperten reaccions molt diverses entre els veïns de les poblacions que van estar més dies sense electricitat. Alguns opinen que gairebé arriben a l'insult perquè estar fins a onze dies sense llum comporta més despesa que 60 euros al dia i cal sumar-hi la fred, el malestar i la incomoditat que van passar després del temporal de neu. D'altres, afirmen que no s'esperaven que Endesa acabés pagant cap compensació i finalment hi ha els que ni tan sols saben que la companyia elèctrica ha posat aquestes xifres sobre la taula.

Endesa ofereix la possibilitat de tramitar les reclamacions a través d'Internet, per telèfon o de forma presencial. Un dels llocs on els usuaris es poden adreçar per fer posar la reclamació de forma presencia és a la seu d'Endesa a Salt (Gironès). Aquest dijous una veïna de Sant Andreu Salou, Maria Carme Esteve, s'ha desplaçat fins a la seu de la companyia per posar la reclamació. 'M'estimo més venir personalment perquè així em sembla que me n'asseguro més', ha afirmat Esteve. Aquesta veïna calcula que li hauran de pagar uns 300 euros perquè va estar una setmana sense llum. 'Va ser un cacau', ha opinat.

Una de les poblacions que també va estar més dies sense llum va ser Llagostera on, fins ara, 410 veïns han fet les reclamacions a través de l'ajuntament. Tot i això, encara queden molts usuaris que no han reclamat i que, després de saber que 'realment' hi haurà compensacions, han afirmat que aquest dijous mateix tramitaran la queixa. Aquest és d'en Marc Ojosnegros de 33 anys que ha rememorat els dies que van estar sense llum i ha afirmat que van ser 'molt durs'. 'Sobretot les nits van ser molt dures i més perquè tenim una nena petita a casa', ha explicat. A més, Ojosnegros creu que els abonats paguen 'sobradament' aquests diners a través de les factures i que les compensacions són 'massa baixes'.

'Molts veïns no reclamaran perquè tenim tendència a creure que no serveix per a res', ha afirmat l'Assumpció Brugulat, una veïna de 80 anys. Brugulat viu sola i ha explicat que el dies d'apagada elèctrica els va passar sota mantes i prop de la llar de foc. 'Ho vaig passar com vaig poder, no tant malament com els comerços', ha conclòs la veïna.

Precisament els comerços lamenten no ser 'els primers' en cobrar compensacions perquè afirmen que són els que han patit més perjudicis. La Roser té una perruqueria a Llagostera i, durant una setmana, s'ho va fer 'com va poder' per mantenir obert i atendre els clients. Segons els seus càlculs, ha perdut més de 1.000 euros i això s'ha de sumar als diners que va deixar de guanyar. 'Em sembla fatal que no mirin primer pels que han perdut més', ha afirmat.

L'alcalde de Llagostera, Fermí Santamaria, ha explicat que és una 'bona notícia' que els veïns puguin cobrar pels perjudicis que els va causar estar tants dies sense llum, però exposa que la incomoditat i la fred que van passar 'no té preu'. A més, Santamaria ha afirmat que Endesa li ha assegurat que els ajuntaments també cobraran algun tipus de compensació. 'És molt necessari perquè vam tenir moltes despeses', ha conclòs l'alcalde que xifra en uns 70.000 euros les despeses que va tenir el consistori arran del temporal.