Salt no descarta accions legals per evitar la variant de mercaderies de l'ETF

Publicat el 07 de desembre de 2007 a les 12:30
 
De moment, detalla l'alcaldessa, l'acord del traçat que inclou el 'bypass' de mercaderies per Salt 'encara no està signat pel conseller' i especifica que un cop ho estigui i ho notifiquin als ajuntaments afectats estudiaran quines possibilitats legals tenen per evitar que tiri endavant. 'Al·legacions o fins i tot contenciosos, si arriba el cas', ha especificat Pineda.
 
El consistori saltenc ja va ha expressat durant aquesta setmana aquest 'malestar' pel fet que el traçat de l'eix transversal ferroviari inclogui aquesta variant per al tren de mercaderies pel municipi. Segons manifesta l'alcaldessa, s'han pres aquest anunci com una 'traïció' perquè mentre hi ha un recurs contenciós administratiu interposat contra el Pla d'Infraestructures del Transport de Catalunya (PITC), que ja preveia utilitzar aquesta reserva de terrenys, ara 'sense avisar-nos' també han inclòs els terrenys dins el futur eix transversal ferroviari. Iolanda Pineda afirma 'semblava que el que actualment està en contenciós de la línia que venia del port de Barcelona cap a França, ara en ho hagin intentat entrar a través de l'eix transversal ferroviari'.
 
Precisament per aquesta situació, l'alcaldessa ha explicat que han transmès aquestes queixes al secretari general de Mobilitat del departament de Política Territorial i Obres Públiques (PTOP), Manel Nadal, aprofitant una reunió que tenien concertada per posar sobre la taula la possibilitat de proposar canvis per corregir l'impacte sobre el territori de les obres de l'AP-7 i l'A-2. 'No ens sembla justa aquesta formulació nova perquè en principi Salt no entrava en l'eix transversal ferroviari per res i ara, de cop, hi entra', ha lamentat Pineda, que ha explica que en el projecte inicial plantejat en el Pla d'Infraestructures del Transport de Catalunya l'eix moria a l'aeroport. 'No entenem perquè ara ho allarguen fent el 'bypass' de mercaderies per Salt', critica l'alcaldessa.
 
'El secretari insisteix que es tracta d'una reserva ferroviària feta de fa 25 anys i que, tot i que abans era pel TGV, ara es pot fer servir per a altres coses', així ha explicat Pineda la resposta de Manel Nadal a les queixes del consistori saltenc. Per això, Pineda afirma que un cop els hi notifiquin que està signat pel conseller estudiaran quines mesures legals poden emprendre per impedir-ho i no descarten interposar un nou recurs contenciós administratiu.
 
'El secretari general de Mobilitat diu que és una cosa prevista per a l'any 2026 però és igual si és per ara, o per a d'aquí 20 o 30 anys, el nostre territori ja està prou fragmentat' ha explicat Pineda, que afirma que 'ja tenim l'autopista que passarà de quatre carrils a vuit, és a dir, doblarà, i a més al costat haurem de posar-hi un 'bypass' de mercaderies que en uns terrenys que en principi eren per a una línia de TGV amb una estació entre Salt i Vilablareix. Per això, critica que 'no només no tenim un possible benefici d'una estació en el nostre territori, sinó que a més ens fan passar el que no volen per Girona, unes mercaderies'.
 
'Optimistes' amb l'ampliació de l'autopista AP-7 i de l'A-2
 
Pel que fa a incorporar mesures per reduir l'impacte ambiental que suposarà l'ampliació de l'autopista AP-7 i de l'A-2 que, a Salt, preveu ampliar de quatre a vuit carrils. La proposta del CILMA preveu compactar l'autopista i la nacional en un únic corredor des de Sant Julià de Ramis fins a Pont de Molins; a més, de destinar 75 milions d'euros per cobrir l'autopista al seu pas per Salt amb un túnel de 1.300 metres lineals'.
 
En aquest sentit, l'alcaldessa de Salt ha manifestat que tenen motius per mostrar-se 'optimistes' perquè han vist que hi ha 'bona predisposició' per part de la secretaria de Mobilitat i dels responsables d'autopistes. Concretament, ha explicat que durant les pròximes setmanes representants d'Acesa visitaran la població i estudiaran com desenvolupar la proposta del CILMA.
'Definirem com han de ser els canvis i estudiarem totes les possibilitats de millora a aquest projecte que en principi Foment ja ha donat per fet', ha explicat Iolanda Pineda.
 
'Hem vist que hi ha bona predisposició per intentar buscar una solució al traçat que actualment ens dobla la infraestructura que tenim i ens mostrem esperançats perquè hi ha almenys bona predisposició per intentar buscar conjuntament algunes millores', ha manifestat Pineda, que concreta que ja han sol·licitat una visita amb el secretari d'estat d'infraestructures, Víctor Morlán, per presentar-li conjuntament les millores que hagin acordat.
 
» Tall de veu 1: L'alcaldessa de Salt, Iolanda Pineda, comenta que no descarten interposar un recurs contenciós administratiu per evitar que la variant de mercaderies passi pel municipi.
 
» Tall de veu 2: Pineda explica quina és la postura de Manel Nadal i lamenta que el territori de Salt ja està prou fragmentat.
 
» Tall de veu 3: Pineda explica que han detectat 'bona predisposició' per part d'autopistes i la secretaria de Mobilitat per estudiar les possibilitats per reduir l'impacte de l'AP7 i la N-II a Salt.
 
» Tall de veu 4: Pineda comenta que els pròxims dies definiran com poden ser aquestes millores i que ja han demanat una reunió amb el secretari d'estat d'infraestructures, Víctor Morlán.