Amb aquest pressupost caracteritzat per la 'contenció' preveuen acabar l'exercici d'aquest any amb un percentatge de deute del 120% i tornar-se a situar l'any vinent per sota del 110. En xifres, el deute viu del consistori saltenc és de 25.858.477 euros. L'alcaldessa de Salt, Iolanda Pineda, ha matisat que tot i que no podran executar tots els projectes que tenien previstos, han fet èmfasi en les iniciatives d'acció social i de cohesió ciutadana.
Pineda ha fet un repàs a la situació econòmica amb la qual s'han trobat a l'accedir a l'alcaldia de la població. L'alcaldessa socialista ha qualificat de 'preocupant' les dades econòmiques heretades de l'anterior equip de govern format per CiU i ERC i afirma que aquesta situació ha deixat amb poc marge de maniobra el nou govern municipal (PSC i ERC) a l'hora d'impulsar nous projectes. El pressupost que es durà al ple d'aquest dilluns al vespre és de 28.407.198,45 euros dels quals 4.973.153,91 es destinaran a inversió.
A aquest panorama econòmic de l'Ajuntament de Salt, Pineda hi ha sumat la conjuntura econòmica actual. El perÃode de recessió i la desacceleració del sector de la construcció juntament a l'endeutament del consistori han fet que hagin optat per presentar aquest pressupost destinat a 'racionalitzar la despesa' millorant els serveis destinats als ciutadans de Salt. El primer pressupost elaborat Ãntegrament per l'equip de govern format pel PSC i ERC ha establert com a prioritats contenir el control de la despesa, assegurar la continuïtat dels serveis actuals i augmentar el benestar social al municipi.
El primer tinent d'alcalde, el republicà Joan Boada, ha destacat que la situació de fort endeutament compromet la possibilitat de recórrer a la contractació de crèdit per acabar obres que hi ha 'a mig fer'. Per això, afirma que el consistori s'haurà d'adaptar a la situació i 'allargar els recursos que queden per inversió'. L'endeutament que pot assolir l'Ajuntament de Salt és d'1,7 MEUR (milions d'euros) que, segons Boada, destinaran sobretot a incidir en potenciar l'associacionisme i les entitats de la vila. L'any vinent, el deute que estableix el Pla de Sanejament per tornar al percentatge d'endeutament per sota del 110% serà de només 1 MEUR.
Tot i això, el pressupost inclou un increment del 17,66% dels serveix públics. Passa dels 3.185.995,81 euros del 2007 als 3.748.795,17 del 2008. Aquest augment, ha concretat Boada, ve donat per l'augment de la partida que el departament d'Acció Social i Ciutadania de la Generalitat destina als ajuntaments per impulsar projectes socials. AixÃ, comenta el primer tinent d'alcalde, aprofitaran la inversió que ve del Govern per a polÃtiques socials i els recursos propis del consistori per les entitats i associacions saltenques.
Principals projectes
Una de les principals inversions d'aquest pressupost va destinada a desenvolupar el Pla de Barris al sector Salt 70. Tot i que l'Ajuntament ha demanat una pròrroga per algunes actuacions com la reurbanització del carrer Pacheco, per aquest any es preveuen diferents obres incloses en el pla. Es farà la reurbanització del carrer Doctor Ferran, amb un pressupost de 647.671,52 euros i l'enderroc de les antigues naus de Tallers Hernando, xifrat en 308.662,17 euros. També preveuen la construcció de nous equipament públics com el centre cÃvic de l'antiga escola Guimerà , el Mas Mota i el centre obert juvenil. En total, el pla Salt 70 té un pressupost de 2.835.201,76 euros.
El pressupost també inclou la futura aprovació del Pla Local d'Habitatge que ha de servir per facilitar l'accés dels saltencs a l'habitatge. La intenció és destinar 1.411.005,23 euros per a la compra i rehabilitació d'habitatge. Joan Boada ha concretat que es tracta de donar 'garanties' als propietaris de pisos infrautilitzats o buits que fins ara han estat 'reticents' a l'hora de posar el seu habitatge al mercat. Amb aquesta actuació, també volen dinamitzar l'associacionisme al centre de la vila potenciant que hi vagin a viure famÃlies i parelles joves.
Una altra de les principals actuacions per al 2008 és la construcció de l'aparcament soterrat de l'Hospital de Salt. 'Facilitarà l'accés i encara potenciarà més la importà ncia de l'hospital', ha concretat l'alcaldessa. També preveuen la remodelació del nus de comunicacions de la Coma Cros.
A més, també crearan l'Oficina de Promoció Econòmica que s'ha de convertir en l'eix central de les polÃtiques d'ocupació, promoció i dinamització del comerç, de l'activitat econòmica del municipi i de la relació amb les empreses. Un dels projectes que s'inclou dins aquest à mbit és la creació de l'Escola Taller que amb una partida de 360.000 euros preveu donar formació a trenta alumnes. Deu en formació d'ajuda a domicili, deu més en enrajolament i deu més en manteniment del mobiliari urbà .