Samar't de Vilafant preveu créixer un 20% impulsant les exportacions

L'empresa, dedicada a fer plaques de matrícula, ha invertit 2 MEUR per ampliar en 3.000 metres quadrats la factoria gironina

Publicat el 26 de març de 2012 a les 20:17
Treballadors de Samar't de Vilafant durant el procés d'elaboració de les plaques de matrícula. Foto: Xavier Pi / ACN

L'empresa empordanesa Samar't, especialitzada a fer plaques de matrícula, preveu incrementar un 20% la xifra de negoci aquest 2012 i obrirà una nova planta al Brasil. La firma, amb seu a Vilafant, centrarà el seu creixement prioritzant les exportacions als mercats francès i alemany, on ja hi té presència. Per això, l'empresa ja està ampliant amb 3.000 metres quadrats la seva seu central i centralitzarà les comandes per a aquests dos mercats a la nova nau. A més, en un futur, Samar't ja té sobre la taula un projecte per doblar la superfície de les seves instal·lacions, que suposarà ampliar l'actual plantilla -de 150 persones- amb 30 treballadors nous. Samar't va tancar l'exercici facturant 30 MEUR.

Fundada l'any 1942, Samar't fa gairebé mig segle que s'ha especialitzat a fabricar plaques de matrícula per a cotxes. De fet, és l'única empresa catalana que s'hi dedica i, arreu de l'estat espanyol, només n'hi ha tres més.

La seva seu central, situada al polígon de Vilafant, ocupa 17.000 metres quadrats. L'any passat, d'aquestes instal·lacions van sortir nou milions de plaques de matrícula, que es van vendre arreu del món. El director de màrqueting de Samar't, David Mallén, destaca que una de les característiques de la firma és que, deixant de banda la matèria primera (alumini o plàstic metacrilat), són "independents al 100%" pel que fa als processos de fabricació.

"Això ens permet ser molt competitius", explica Mallén. En els darrers anys, i sobretot arran de la crisi econòmica, Samar't ha apostat clarament per l'exportació. Si el 2007 destinava a mercats exteriors el 23% de la producció, l'any passat aquest percentatge es va enfilar fins al 60%.

Segons destaca Mallén, la caiguda en les vendes de vehicles tant a Catalunya com a la resta de l'Estat ha estat determinant a l'hora de fer aquest canvi de rumb. A més, a diferència d'aquí, també s'ha de tenir en compte que hi ha països -com ara Alemanya- on la legislació obliga a canviar les plaques de matrícula dels vehicles cada cop que canvien de propietari.

"Aquests factors són els que ens han fet girar la truita en els darrers quatre anys i prioritzar l'exportació", concreta Mallén. Per a aquest 2012, les perspectives de Samar't se centren en incrementar la quota de mercat a França i a Alemanya, països on ja hi tenen presència i on hi veuen oportunitats de creixement.

Quatre milions de plaques, a França

"L'any passat vam vendre quatre milions de plaques de matrícula a França, cosa que ens situa en el segon lloc del rànquing d'aquest país", concreta el director de màrqueting. I hi afegeix: "Aquest any volem créixer encara més i, sobretot, consolidar la presència a Alemanya".

Per això, Samar't ja ha invertit 2 milions d'euros (MEUR) en una nova nau, annexa a la factoria de Vilafant, que farà 3.000 metres quadrats. Es preveu que les obres acabin el segon semestre i, un cop enllestides, l'empresa empordanesa hi centralitzarà totes les comandes amb destí als dos països europeus.

La nova nau suposarà incrementar la plantilla actual, de 150 treballadors, amb unes cinc persones més. De totes maneres, aquesta no és l'única ampliació que Samar't vol fer a la seva factoria central.

I és que l'empresa ja té sobre la taula un projecte -pendent de rebre autorització administrativa- que suposarà doblar la superfície actual (amb 20.000 metres quadrats nous) i que es traduirà amb una trentena de contractes nous. David Mallén explica que la intenció és començar les obres quan es rebin els permisos corresponents.

Nova planta al Brasil

Samar't, però, també mira cap a l'exterior. I més enllà d'Europa, l'empresa s'ha fixat també en el mercat llatinoamericà. Per això, aquest 2012 obrirà també una nova planta al Brasil, cosa que li permetrà externalizar-hi part de la seva producció.

"De moment hem rebut les homologacions corresponents, les obres començaran en breu i aquest mateix any ja preveiem poder fabricar comandes a la nova planta", indica Mallén. Apart, Samar't també té en ment poder obrir una segona planta a l'Índia tot i que, com explica el director de màrqueting, en aquest cas el projecte va més a poc a poc per qüestions burocràtiques amb el govern del país asiàtic.

Samar't va tancar l'exercici passat facturant 30 MEUR. Actualment, la capacitat de producció màxima a les seves instal·lacions de Vilafant se situa entre 12 i 13 milions de plaques de matrícula anuals. L'empresa de l'Alt Empordà exporta a gairebé tots els continents -excepte Austràlia- i arriba a 60 països. Entre els darrers que ha incorporat a la llista, hi ha el Principat de Mònaco.

Samar't també es caracteritza per innovar i incorporar noves patents a la seva llista de productes. Entre les darreres, l'empresa ja ha començat a introduir plaques de matrícula de plàstic metacrilat a l'estat espanyol.

Les plaques de matrícula representen el 85% de tota la producció que surt de la factoria de Samar't a Vilafant. Tot i això, l'empresa també fabrica altres productes, com ara armilles reflectants, plaques de gual, triangles, elements de senyalització per a vehicles i camions i -fins i tot- fanals i bústies.